Vlaamse emotiemonitor is revolutionair voor gamingwereld

Vorig artikel Volgend artikel

Vlaamse emotiemonitor is revolutionair voor gamingwereld

Het Leuvense onderzoekscentrum IMEC heeft een "emotiemonitor" ontwikkeld waarmee de staat van opwinding van een proefpersoon ‘in real time' kan worden gemeten aan de hand van vier lichaamsparameters: het hartritme, de ademhaling, de geleidbaarheid van de huid en de temperatuur van de huid.

De emotiemonitor kan in de eerste plaats toegepast worden in de gezondheidszorg. Zo moet het mogelijk worden om in de toekomst het effect van bijvoorbeeld antidepressiva objectief te meten, of zouden leerkrachten beter moeten kunnen inspelen op leerlingen met ADHD. Maar er zijn ook toepassingen in e-learning. Zo zou de computer bijvoorbeeld niet alleen leerstof kunnen aanbieden, maar ook reageren op het concentratieniveau van de student en daarmee de efficiëntie van het leerproces optimaliseren. Ook in de gamingwereld kan dit revolutionaire gevolgen hebben. Online avatars zouden automatisch kunnen inspelen op de gemoedstoestand van een speler zonder dat die speler dat actief in het game menu heeft aangegeven. Of gedachten van de speler zouden automatisch kunnen omgezet worden in bepaalde handelingen in het spel.

De emotiemonitor van IMEC is een lichaamsomgevingsnetwerk: het lichaam communiceert draadloos met de omgeving (een PC) via sensoren op het lichaam. Die sensoren registreren en verwerken de lichaamssignalen en sturen hun informatie via draadloze communicatie naar een PC. De PC interpreteert de gegevens en leidt hier onmiddellijk de opwindingstoestand van de proefpersoon uit af. Het systeem bestaat uit een elastische borstband waarin een eerste draadloze sensor is geïntegreerd die ademhaling en hartritme registreert en een polsband met een tweede draadloze sensor die de temperatuur van de huid meet en de galvanische geleiding van de huid tussen twee vingers.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies