Waarom e-mailmarketing?

Vorig artikel Volgend artikel

Waarom e-mailmarketing?

Dit is de eerste blogpost in een reeks van 6 blogposts over e-mailmarketing, n.a.v. van het nieuw verschenen IAB e-mailmarketing Cookbook.

Wat?

E-mailmarketing is de elektronische variant van direct marketing, en omvat zowel commerciële e-mails, e-nieuwsbrieven, als transactionele e-mails.

 

Is e-mail dood?

Zowat elke maand wordt de dood van e-mail voorspeld, omwille van de opkomst van online sociale netwerken zoals Facebook en Netlog of omwille van de populariteit van Instant Messaging.

Je kan je echter nergens online aanmelden zonder een e-mailadres op te geven. De voorspelling lijkt dus wat voorbarig.

 

Voordelen van e-mail

 

E-mail biedt vele voordelen:

  • Het kan snel ingezet worden
  • De verzendkosten zijn lager, waardoor vlugger een positieve ROI bereikt kan worden
  • Segmenteren is goedkoper in uitvoering, waardoor je meer respons kunt genereren
  • De meetbaarheid is uitgebreider en sneller.
  • Omwille van die snelheid en de flexibiliteit in uitvoering kan je ook beter testen

 

Trap niet in de irrelevantie-val

 

Omwille van de snelheid, flexibiliteit en lage verzendingskost is het echter verleidelijk om in de irrelevantie-val te trappen. Al gauw stuur je als bedrijf teveel informatie naar elk e-mailadres dat je te pakken krijgt, net zoals die vele spammers waar je absoluut niet wenst mee geassocieerd te worden.

 

Dit betekent echter niet dat klanten en prospects niet geïnteresseerd zijn in e-mail. Uit een Belgische studie blijkt dat meer dan 50% van de ondervraagden zich heeft ingeschreven op minstens één e-mailprogramma omwille van hun hobby, of om op de hoogte te blijven van interessante aanbiedingen.

 

Conclusie

E-mail is een krachtig communicatiekanaal, op voorwaarde dat je het op de juiste manier inzet. In het vernieuwde IAB e-mailmarketing CookBook vind je vele tips om dit te helpen verwezenlijken.

 

In het volgende deel van deze reeks gaan we dieper in op het verzamelen van e-mailadressen.

 

Wil je starten met e-mailmarketing, maar weet je niet goed hoe het aan te pakken? Of ben je al een tijdje bezig, maar wil je inschatten of je wel goed bezig bent? Het nieuwe IAB e-mailmarketing CookBook stuurt je alvast een paar stappen in de goede richting.

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Door: Hans Smellinckx, Senior Consultant Interactive Marketing bij Optizen / Selligent. Bezoek ook mijn blog: www.onlinemarketingmanager.be

 

BLOG_HANS_SMELLINCKX3

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.