Waarom Google in Korea geen kans maakt

Vorig artikel Volgend artikel

Waarom Google in Korea geen kans maakt

Zuid-Korea, China en Japan zijn markten waar Google traditioneel moeilijk voet aan de grond krijgt. In Japan speelt het bedrijf uit Mountain View tweede viool en moet het Yahoo! Laten voorgaan ondanks recente en zware inspanningen om meer op Japan gerichte diensten aan te  gaan bieden. In China en Korea is het Google-marktaandeel bijna verwaarloosbaar. In Korea heeft Google, net als Yahoo!, minder dan 3% marktaandeel en moeten beiden het Zuid-Koreaanse Naver laten voorgaan met een bijna-monopolie of een marktaandeel van 76%. Naver dankt die populariteit aan het feit dat het meer is dan een zoekmachine en net als Yahoo een nieuwsportaal uitbaat, waar mensen hun e-mail kunnen lezen, aandelenkoersen kunnen terugvinden, groepsdiscussies kunnen voeren en restaurantrecencies kunnen terugvinden. De homepage van Naver– die elk naar zijn eigen smaak kan aanpassen- wordt elke dag door 17 miljoen unieke bezoekers gebruikt.

Naver is ook dominant omdat de zoekmachine is aangepast aan de Koreaanse interesses. Wie ‘rain’ in Google en Yahoo intypt, zal veel informatie krijgen over het weer, waar ‘Rain’ in Zuid-Korea hits oplevert over een in het land populaire zanger en acteur die dezelfde naam draagt. Naver heeft ook een functie die toelaat vragen te stellen over eender welk onderwerp, waarna de machine een antwoord geeft. Die antwoorden worden dan weer door andere gebruikers met punten geëvalueerd en verbeterd. In het jaar 2008 genereerde Naver als eerste Koreaans internetbedrijf een omzet van 1.000 miljoen won (660 miljoen dolllar).

In China lijkt de hemel voor Google wat op te klaren. Voorlopig is Baidu er nog heer en meester met een marktaandeel van meer dan 60%., tegen een kleine 15% voor Google, maar de Chinese internetzoekmachine raakte afgelopen maanden verstrikt in een paar schandalen. Zo zou Baidu -tegen betaling- negatieve informatie over bedrijven die in het schandaal van de met de giftige substantie melamine besmette melk waren gemengd, verwijderd hebben. Verder maakt Baidu geen onderscheid tussen betaalde links (advetrenties) en onbetaalde links, een praktijk die door de staatszender CCTV steeds vaker in vraag wordt gesteld.

Naver blijkt voorlopig dus de meest succesvolle uitdager van Google. Het bedrijf maakte recent plannen bekend om ook de Japanse markt aan te vallen, maar ook voor de Chinese en Koreaanse gemeenschappen in Noord-Amerika zou Naver initiatieven in de pijplijn hebben zitten. Voor het eerst zou een buitenlandse zoekmachine zich zo op de thuismarkt van Google wagen.

[Bron: The Economist]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.