'We weten niet hoe we de Android in de markt moeten zetten'

Vorig artikel Volgend artikel

'We weten niet hoe we de Android in de markt moeten zetten'

Op 23 september presenteert Google haar eerste mobiele telefoon met het besturingssysteem Android. Maar wie denkt dat deze telefoon het gsm-landschap ingrijpend zal veranderen, is eraan voor de moeite. Volgens insiders die meewerkten aan het project krijgt de Androïd het moeilijk om het enthousiasme dat de iPhone bij zijn lancering wist los te weken, te evenaren, laat staan te overtreffen.

Het besturingssysteem Android is ontwikkeld door Google en maakt gebruik van open source-technologie. Via deze techniek is het ook voor derden mogelijk mee te werken aan de ontwikkeling van het product.

Maar net deze strategie is uiterst tijdrovend en de kans dat consumenten door de nieuwe Google Androïd worden overweldigd is erg klein. Het apparaat wordt gemaakt door het Taiwanese HTC en wordt volgende week door Deutsche Telekomdochter T-Mobile in New York aan het grote publiek voorgesteld.

Google, dat op het web een enorme dominantie wist op te bouwen, hoopt deze machtspositie in de mobiele telefonie te evenaren. Maar gezien de macht die de telecomoperatoren in deze sector uitoefenen, is de vraag of het bedrijf uit Mountain View wel weet waar het aan begint. Operatoren blijven de ultieme beslissingsnemers inzake design en functionaliteiten  die ze hun klanten over hun netwerken aanbieden. ‘Androïd bestaat dan ook enkel bij gratie van de operatoren,' zegt John Poisson, de stichter van Androïdpartner Tiny Pictures, in The New York Times.

Maar er is nog een probleem: hoe krijgt Google aan de consument uitgelegd wat de Androïd is? De iPhone kon bij zijn introductie profiteren van de reeds bestaande iPod. De Google Androïd kan voorlopig enkel teren op de naamsbekendheid van de zoekmachine. ‘Voor ons is het moeilijk om deze telefoon in de markt te zetten. Er is niet echt iets unieks aan en we kunnen evenmin zeggen dat het om de Google Phone gaat,' zegt Frank Meehan van telecombedrijf Hutchinson Whampoa.

Ontwikkelaars zijn het daar niet mee eens. De open source code van de Androïd maakt dat ook derden aan het project kunnen deelnemen en de massa is altijd inventiever dan een aantal experts, zeggen mensen uit de gsm-industrie. Apple hanteert eenzelfde strategie voor haar tweede generatie iPhone en biedt ondertussen al 3.000 door derden ontwikkelde applicaties aan via haar Apps store, terwijl het zelf toch nog een zeker controle behoudt.

"Een doorbraak in de mobiele advertentiemarkt, is wat de Androïd nodig heeft,' zegt Jason spero van AdMob, een marktplaats voor mobiele adverteerders. ‘Dit soort innovaties verbetert de ‘user experience' en dat is net  wat adverteerders willen.'

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.