Werknemers moeten kennis delen om op de hoogte te blijven

Vorig artikel Volgend artikel

Werknemers moeten kennis delen om op de hoogte te blijven

Door de grote stroom aan informatie op ieder willekeurig vakgebied zijn werknemers gedwongen een expertgebied te kiezen. Om van ontwikkelingen op de hoogte te blijven zonder daar te veel tijd aan te hoeven besteden, delen mensen steeds meer kennis met collega`s, vrienden en bekenden.

Het delen van kennis gebeurt vaak online, bijvoorbeeld op portals of groepsblogs of in virtuele teams. Hugo Peters van ING Nederland denkt dat ING binnenkort niet meer alleen gebruik zal maken van e-mail om digitaal te communiceren, maar ook van een chatfunctie. Verder wil men gebruik maken van webconferenties en een community op LinkedIn. ING besteedt in zijn strategie speciaal aandacht aan de manier waarop medewerkers met kennisdeling omgaan.

Volgens Peters zorgen nieuwe communicatiemethoden voor tijdsbesparing. Hij vindt het echter van groot belang dat er een minimum aantal contacturen blijft, zodat collega`s met elkaar blijven praten. Op de werkvloer ziet hij dat werknemers nog voornamelijk persoonlijk contact zoeken wanneer zij willen overleggen. Maar bij het vinden van een deskundige op een bepaald gebied kost dat nog te veel tijd. Daarvoor zou men op zoek kunnen gaan naar een technologische oplossing. (foto)

[Bron : Personeelbeleid]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies