YouTube lanceert een eigen filmfestival

Vorig artikel Volgend artikel

Gebruikers kunnen een eigen filmpje van maximaal 15 minuten insturen. Uiteindelijk kiest het publiek tien inzendingen die in augustus naar het filmfestival in Venetië mogen. De winnaar krijgt een geldprijs van een half miljoen dollar. In deze documentaire toonden filmmakers van over de hele wereld hoe leven op 24 juli 2010 eruit zag. Een eerste selectie van vijftig filmpjes wordt gemaakt door de broers Ridley en Tony Scott, de twee coproducenten van 'Life in a Day'. 


Filmfestival geïnspireerd op de vorig jaar verschenen documentaire 'Life in a Day'

De vijftig filmpjes worden op een speciale pagina op YouTube gezet, waarna het publiek kan stemmen om de tien finalisten te selecteren. Tijdens het filmfestival van Venetië, dat dit jaar van 29 augustus tot en met 8 september plaatsvindt, kiest een jury, onder voorzitterschap van Ridley Scott, de uiteindelijke winnaar.

[UPDATE 25/01: 01u02]

"Story-driven" videos (15 minuten of korter) kunnen vanaf 2 februari t.e.m. zaterdag 3 maart 2012 worden geupload naar een speciaal YouTube kanaal "Yourfilmfestival". Iedereen die ouder is dan 18 jaar kan hieraan deelnemen waarbij alle genres en formaten welkom zijn: live action, animatie, documentaires, web-series afleveringen, tv pilots, etc. De enige voorwaarde is dat de video "story-driven" moet zijn en niet publiekelijk mag vertoond of verdeeld zijn voor 1 januari 2010. Alle regels kan je terugvinden via deze link.

Na 3 maart 2012 zal een team onder leiding van Scott Free tegen juni 2012 uit alle inzendingen 50 semi-finalisten kiezen, waarna YouTube gebruikers hun favoriete top tien kunnen kiezen. Het uiteindelijke winnende filmpje zal worden vertoond op het 2012 Film Festival van Venetië. Daarnaast ontvangt de uiteindelijke winnaar een prijs van 500.000 dollar waarmee hij met Scott's team een eigen film kan produceren. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies