YouTube start test met AdWords advertentiemodel

Vorig artikel Volgend artikel

YouTube start test met AdWords advertentiemodel

De populaire videosite Youtube gaat een test doen met advertenties gebaseerd op Google’s AdWords model. De proef is een onderdeel van een plan om meer inkomsten te genereren. Adverteerders krijgen de kans om geld te bieden voor het tonen van hun video’s in een aparte en nieuwe sectie ‘sponsored video’s’, die wordt vertoond wanneer bezoekers zoektermen ingeven op YouTube. Net als bij Google AdWords betaalt de adverteerder wanneer iemand op zijn video klikt.

Google heeft sinds de overname van YouTube twee jaar geleden –het betaalde daarvoor 1,7 miljard dollar- al een aantal keer getracht YouTube tot een commercieel succes te maken, maar is daarin totnogtoe niet geslaagd, ondanks de massale bezoekscijfers die de site kan voorleggen. Het nieuwe concept van ‘sponsored video’s’ is gericht naar zowel bedrijven als individuen die zelf video’s uploaden op het platform. Ook filmmakers die trailers willen presenteren en muziekgroepen die hun nieuwste songs aan de man willen brengen zijn potentiële klanten.

De ‘sponsored video’s’-sectie wordt afzonderlijk gepresenteerd om te vermijden dat adverteerders zouden worden gelinkt aan bepaalde getoonde video’s. Verschillende adverteerders waren bezorgd dat er een link zou worden gelegd tussen de video die wordt getoond en hun product. Ook de link met video’s die het auteursrecht schaden zou adverteerders in een slecht daglicht kunnen stellen.

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies