Zes op tien Belgische bedrijven zijn aanwezig op Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Zes op tien Belgische bedrijven zijn aanwezig op Facebook

Niet enkel consumenten vinden hun weg naar populaire sociale netwerksites, ook bedrijven maken er meer en meer gebruik van, zo blijkt uit een nieuwe studie van Insites Consulting: 59% van de Belgische bedrijven maakt gebruik van Facebook, 39% heeft een Twitter account, 35% is aanwezig op LinkedIn en 20% gebruikt YouTube. Deze cijfers zijn heel gelijklopend met die van onze buurlanden. 

Enkel Nederland loopt ver vooruit op de rest

Zo maakt 53% van de Nederlandse bedrijven gebruik van Facebook, heeft 45% een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube. Amerikaanse bedrijven staan echter al veel  in hun gebruik van sociale media.


Hoog gebruik maar lage integratie van sociale media

Het onderzoek bewijst dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerksites. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 10% van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 15% van de bedrijven is bezig met de integratie. 45% is momenteel aan het experimenteren of zet de allereerste stappen op het sociale web. 32% van de Belgische bedrijven doet helemaal niets op de sociale media. “Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling.”, stelt Prof Steven Van Belleghem, partner bij het onderzoeksbureau InSites Consulting.

34% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media

Drie op de tien Belgische bedrijven luistert naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. “Sociale media maken de conversaties tussen consumenten heel transparant. Voor het eerst is het als bedrijf vrij gemakkelijk om te ontdekken wat mensen over je producten en diensten vertellen. Een steeds grotere groep heeft (terecht) sterke interesse in deze real-time feedback van de markt.”, aldus Van Belleghem.

Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 68% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 22% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten. 

Er ontstaat een digitale kloof in de bedrijfswereld

De kans is reëel dat er vrij snel een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Dit onderzoek bewijst immers dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. “Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen.”, concludeert Van Belleghem.

Deze conclusies komen uit een onderzoek van InSites Consulting in samenwerking met sample- en datacollectie partner SSI en vertaalbureau No Problem! In totaal werden 1.222 top managers geïnterviewd van bedrijven (+20 fte) in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. De resultaten voor de Nederlandse markt kan je op DutchCowboys.nl lezen.

Kernconclusies: 

  • Hoog gebruik van sociale media binnen Belgische bedrijven. 
  • Er is een hoog gebruik, maar de sociale media aanpak staat nog té vaak los van de algemene bedrijfsvoering. Drie op de tien Belgische bedrijven luisteren naar conversaties van consumenten op sociale media. 
  • Zeven op de tien Belgische bedrijven beantwoorden vragen en klachten van klanten via sociale media. Er ontstaat een digitale kloof in de bedrijfswereld. 
  • Bedrijven die nu nog niet investeren in de digitale media, zijn dat niet van plan. 
  • Bedrijven die vandaag al veel investeren, willen dat in de toekomst nog meer doen.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies