Zoekopdrachten bij Google: een ware Zeitgeist

Vorig artikel Volgend artikel

Zoekopdrachten bij Google: een ware Zeitgeist

De term die Google gekozen heeft voor haar tool die de meest gezochte woorden weergeeft, Zeitgeist, is echt goed gekozen, want deze zoekwoorden geven echt de tijdgeest weer. Dat blijkt overduidelijk uit het verslag dat Google zopas bekend maakte over het online zoekgedrag van de Belgen. Omdat Google nu al meer dan een jaar specifiek voor België bijhoudt via Insights for Search hoeveel zoekopdrachten er uitgevoerd worden naar een bepaald trefwoord, en dit cijfer vergelijkt met het totaal aantal zoekopdrachten, kan er nu een vergelijking gemaakt worden tussen december 2007 en december 2008.

Om te beginnen: voor wie het nog niet wist - het is crisis! Zoekopdrachten naar het woord 'crisis' stegen met 132% in het Nederlandstalige gedeelte van ons land. En die crisis berokkent ons stress, want daarnaar werd 19% meer gezocht dan in 2007. Online kopen doen we nog wel, maar dan gaan we op zoek naar solden. Dat woord steeg met 14%, terwijl 'shopping' met 7% daalde. En om rond te komen hebben we blijkbaar leningen nodig, want dat woord steeg met 58%.

Al dat gepieker gaat ten koste van onze ontspanning, want er werd 27% minder gezocht naar muziek, en 19% minder naar MP3.  Zijn er eigenlijk veel verschillen tussen de zoekopdrachten tussen Nederlandstalig en Franstalig België? Blijkbaar wel. De Vlamingen blijken meer geïnteresseerd in de politiek dan de Franstalige Belgen: zij zochten 57% meer naar minister, tegen 7% meer bij de Franstaligen.

Blijkbaar heeft de Belg, met de Franstaligen op kop, zijn buik vol van de politiek: er werd 16% minder gezocht naar 'regering' bij Franstaligen, terwijl de Vlamingen iets minder hun politieke degout lieten merken (-6%). Wie zelf eens bepaalde termen wil opzoeken, moet eens naar onderstaand adres surfen. Daar kan je een bepaald trefwoord ingeven, een regio kiezen, en een periode (de laatste 12 maanden bijvoorbeeld). Dan zie je de evolutie over deze periode. Geef je bijvoorbeeld "Dendermonde" in, dan zie je dat dit trefwoord piekte in januari, naar aanleiding van de dramatische gebeurtenissen in de kinderkribbe aldaar. Fortis piekte dan weer in september/oktober. 

Een ongelooflijk knappe tool, voer voor analisten!  

[Bron: Netties.be]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.