De Audi RS6 is al een beest van een wagen, maar nog niet beestig genoeg volgens de 'evil minds' in het Quattro GmbH hoofdkwartier. CAR Magazine heeft uit goede bron vernomen - kuch, Quattro GmbH product chef Stephan Reil - dat voorgenoemde Quattro divisie een RS6 plus plant van 600 pk, tegenover de toch schamele 552 pk die het 'gewone' model meekijgt uit de fabriek. De plus versies van de RS modellen hebben altijd iets extra meegekregen, het eerste model was gebaseerd op de C5 RS6 en kreeg 30pk, een verfijnder interieur, een andere ophanging en een assortiment spoilers mee. Uiteindelijk zijn er 999 van gebouwd. De absoluut maffe V10 biturbo RS6 - typenummer C6 - kreeg echter geen extra power, volgens CAR Magazine, en dus waarschijnlijk Reil, omdat Quattro toen al wist dat de nieuwe V8 motor in de RS6 de V10 zou verslaan met vlag en wimpel. De RS6 plus onderscheidde zich wel met een bodykit en een hogere topsnelheid van om en bij de 305 kmph. Waar de plus-modellen in het verleden gebruikt werden om tegen het einde van de productiecyclus de bestaande modellen-lijn een beetje extra 'aura' en een verkoopsboost mee te geven, verandert die rol nu dramatisch. De Plus-modellen worden nu vroeger in de modellencyclus op de markt gebracht, en worden meer als een 'normaal' model in het gamma behandelt, dus zonder productielimiet. Maar een plus model, volgens Reil, moet wel krachtiger zijn, minder wegen en moet altijd een betere wegligging hebben dan de standaard wagen (lees RS6) waarvan het model afgeleid is.
Bruno de Regge
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.
Cookies toestaan Meer informatie over cookies
Cookies toestaan Meer informatie over cookies