BMW 330e iPerformance Berline: Een hybride vol technologie

BMW 330e iPerformance Berline: Een hybride vol technologie

Vorig artikel Volgend artikel

Ik heb een week met de BMW 330e iPerformance Berline mogen rondrijden, een hybride vol met technologische snufjes. Ik ken niet veel van auto's, ik ben dan ook geen auto-blogger, maar technologie... dat is wel mijn ding. Verwacht hieronder dus geen pk's, cilinder inhoud, enzovoort, maar wel in gewone spreek taal hoe goed dat de wagen rijd en welke leuke/gemakkelijke/veilige opties deze wagen allemaal heeft ;-)

BMW 330e iPerformance Berline

Hybride

De BMW 330e iPerformance Berline is een hybride wagen. Dat wil zeggen dat je een brandstoftank hebt, maar ook deels elektrisch kunt rijden. Een elektrische motor heeft geen versnellingen, waardoor elke volledige elektrische of hybride wagen sowieso een automatic is.

De batterij in de wagen is voorzien om je in theorie 40km elektrisch te laten rijden. In de praktijk hangt dat enorm af van je rijgedrag. Als je veel moet stoppen en starten, gaat dat wat minder zijn. Ook als je wat sportiever rijdt zal je minder kilometers kunnen doen. Ik heb met een volle batterij 53km kunnen rijden wanneer ik voornamelijk op de autostrade reed. In de dorpskern haalde ik eerder 30km op een volle batterij.

Good to know: Hier in België is de gemiddelde woon-werk afstand 30km.

Moet je verder rijden dan de batterij aankan? Dan duik je de instellingen in en pas je die aan zodat je enkel elektrisch rijd in de lage emissie zone's (in de steden dus).

opladen

Opladen

Zodra de batterij leeg is, schakelt hij over op brandstof. Die overgang is zo smooth, dat je het niet eens opmerkt. De enige manier om te weten of de batterij leeg is of niet, is door te kijken naar het batterij icoontje op je dashboard.

Hybride wagens of volledige elektrische wagens moeten we behandelen zoals onze smartphones: altijd en overal opladen.

Zo kan je op de navigatie map zien waar de dichtstbijzijnde oplaadpaal zich bevindt: dat zijn er al behoorlijk wat, maar tegenover Nederland lopen we nog serieus achter. Opladen aan zo'n laadpaal duurt ongeveer twee uur.

Maar ook thuis, of eender waar je een stopcontact hebt, kan je de wagen opladen! Opladen via een gewoon stopcontact duurt wel iets langer dan een laadpaal, het kost je ongeveer drie uur.

BMW 330e Berline

Eco, Comfort, Sportive en Sportive +

Testen wil niet zeggen altijd braaf in eco mode blijven rijden, je moet tenslotte weten wat dat beestje kan ;-) Zo heb je 4 standen waarin je kan rijden: Eco, Comfort, Sportive en Sportive +. De comfort stand vond ik het prettigste rijden en de Sportive standen gebruik je vooral wanneer je aan het rode licht staat te wachten naast die 'dikken bak' ;-)

In theorie kan de BMW 330e iPerformance Berline optrekken van 0 tot 100km/u in 5 seconden. Jammer genoeg geen enkele baan/plaats gevonden waar ik dit veilig kon testen, maar als ik de gas even vol induwde, plakte ik toch tegen mijn zetel en zat ik in no-time aan 70km/u.

Op de elektrische motor kan je trouwens tot 130km/u rijden. Als je sneller rijd, schakelt die automatisch over naar brandstof. Te snel rijden op elektrische motor is sowieso af te raden, want dan zie je de batterij snel dalen. Blijf je braaf 100-120km/u rijden, dan kan je er "ver" mee komen.

BMW ConnectedDrive

Genoeg over de wagen, tijd voor de leuke opties!

De BMW 330e iPerformance Berline heeft een SIM kaart aan boord, waardoor je dus steeds connected bent met het internet. Hiermee heb je een ingebouwde WiFi in de wagen, dat vooral leuk is voor de andere inzittende personen, maar ook belangrijk is voor een hoop extra opties.

Zo heb je bijvoorbeeld de 'BMW Connected' app, die je wagen met je smartphone verbind. Zo kan je via de app zien of je wagen opgeladen is, geeft die een notificatie om te vertrekken (rekening houdend met de drukte van het verkeer) naar je volgende meeting, enzovoort. De app is op dit moment enkel voor de iPhone, maar komt eind februari/begin maart ook naar Android.

Het draadloos opladen van je smartphone is ook mogelijk in deze wagen! Er zijn al verschillende Android smartphones die je draadloos kan opladen. De iPhone kan dit voorlopig niet, maar BMW verkoopt hier een speciaal hoesje voor, zodat je ook de iPhone draadloos kan opladen. Het oplaadvak is wel niet gemaakt voor grote smartphones... De iPhone Plus versie is namelijk te groot, zelfde geldt ook voor de Samsung Note (of Edge (Plus)) versie.

De FM-radio gaat verdwijnen. De minister van media, Sven Gatz, wil tegen 2022 de FM-band afbouwen, zodat er meer plaats is voor nieuwere technologieën. De BMW 330e iPerformance Berline is hier al op voorbereid en heeft DAB+. DAB staat voor 'Digital Audio Broadcasting' en is de nieuwste radiotechnologie. Met DAB+ kan je niet alleen naar de locale radio zenders luisteren, maar naar alle zenders in België en ook verschillende buitenlandse zenders. Enige nadeel: in een tunnel verlies je sneller je connectie dan met de FM-band.

Ben je vaak op de baan dan zal de Conciërge Services je misschien wel van pas komen. Via de wagen (en dus niet met je smartphone) bel je naar de Conciërge Services, waar een echte persoon je personal assistant zal zijn. Je kan deze persoon alles vragen, zolang hij/zij het kan opzoeken op het internet. Heb je de slimste mens finale gemist? Na een paar minuten zoeken wist de Nederlandse dame me te vertellen dat Gilles Van Bouwel de winnaar was. Op mijn vraag had ze me ook een sterren restaurant in de buurt opgezocht, die ze na mijn goedkeuring ook meteen ingaf in mijn navigatie, zodat ik gewoon kon verder rijden. Erg handig en veilig!

head-up-display

Veiligheid

En zo komen we bij de leuke en handige functies die voor meer veiligheid zorgen.

Ogen op de weg houden is belangrijk en met de Head-up display (zie foto hierboven) is dit weer net iets makkelijker geworden. De Head-up display is een projectie op je voorruit, die aangeeft wat de snelheidslimiet is op de baan en hoe snel je aan het rijden bent. Heb je de navigatie aan staan, dan krijg je ook de navigatie instructies te zien. Er zijn al wat apps voor je smartphone die dit ook kunnen, maar dat werkt enkel goed in het donker. Deze werkt altijd goed een is echt een must have!

Een nieuwe wagen heeft tegenwoordig vaak cruise-control, maar deze BMW heeft een nog veel betere optie: de actieve cruise-control. Zodra de cruise-control aanstaat, stel je heel simpel in (met een druk op de knop, op het stuur) hoeveel afstand je wagen moet bewaren met de wagen voor je. Rijd er niemand voor je, dan zal je wagen de snelheid gebruiken die je hebt ingesteld, maar rijd er wel iemand voor je, dan zal de wagen automatisch x-aantal meter afstand houden. Stopt de wagen voor je, dan zal je wagen ook stoppen en zodra die voor je begint te rijden, rij jij ook weer verder. Het enige dat jij dus nog moet doen is sturen en je voet boven de rem houden, just to be sure ;-)

Voor mensen met een zware voet is er ook nog een handige optie: de Speed limit. Daarmee stel je gemakkelijk in waar je niet over mag gaan en hoe hard je ook op je gas duwt, je zal niet sneller rijden dan dat je hebt ingesteld.

lane-change-warning

Dode hoek ongevallen, of als je geluk hebt even enorm schrikken als iemand plots uit je dode hoek komt, je kent het vast wel. Je moet steeds alert zijn en goed over je schouders kijken, maar BMW helpt je met hun lane change warning. Op je zij-spiegels hebben ze, aan de binnenkant, een driehoekje geplaatst dat oranje kleurt als iemand je passeert in je dode hoek. Als dat gebeurd en je bent aan het pinken om af te draaien of van rijbaan te wisselen, zal je stuur beginnen te vibreren, je weet dan dat je beter nog even wacht ;-)

Dit is mogelijk door all camera's en sensoren die de BMW 330e iPerformance Berline heeft. En die worden ook gebruikt om je te helpen parkeren. Zo heb je sensoren vooraan en langs de zijkanten, en een volledige camera view achteraan. Die camera view geeft je ook parkeer assistentie doormiddel van lijnen. De lijnen zullen rood zijn als je ergens tegen zou rijden en groen als de begeleidingsbaan vrij is. Ook handig dat je zijspiegel aan passagierskant automatisch naar beneden kantelt, zodat je goed ziet of je naast de stoep of binnen je parkeer lijnen staat.

parking-assistant

Niet alles is geweldig

Dat de wagen airbags heeft, bluetooth om handsfree te bellen, een ingebouwde navigatie, e.d. moet ik niet meer vertellen. Dat zijn opties waarvan we allemaal verwachten dat ze in een wagen zitten.

Wat wel een leuke en handige optie is: met je voet de koffer openen. Zo moet je gewoon achter je wagen gaan staan en je voet onder je wagen wuiven, dan gaat de koffer van zelf open. Dat is enorm handig als je je handen vol hebt met boodschappen of iets anders, maar ook wanneer de wagen heel vuil of nat is. Jammer genoeg heb je niet de mogelijkheid om deze ook handsfree te laten sluiten. Er zit wel een klepje binnenin, maar je moet hem nogal hard dicht trekken en is heel onhandig, wil je de buitenkant van de wagen niet aanraken.

En nu we het toch over de koffer hebben... een paar bakken bier en je koffer zit vol. Dat komt vooral door de grote batterij van de elektrische motor, die een groot deel van de koffer in neemt. Bij rondvraag vonden toch heel wat mensen dat de koffer te klein is voor hen.

Nog iets waar ik mij enorm aan stoorde was de korte richtingaanwijzer. Je hebt 2 standen: de normale waarbij de richtingaanwijzer stopt met pinken nadat je bent afgedraaid en de korte 5 of 10 seconden zal pinken, maar dat is veel te kort! Gewoon afschaffen! Als je wil afdraaien of van rijstrook wisselen, dan moet je pinken, rond je kijken of alles veilig is en dan pas wisselen. Dan neemt minstens 20 seconden in beslag. Met zo'n korte richtingaanwijzer leer je mensen slechte rijgewoontes en er zijn er nu al zo veel die hem amper gebruiken.

Een andere onhandigheid waren de zetels die je manueel kon verstellen in hoogte. Dat is super en ergonomisch heel goed, maar als de zetel te laag was, moest je ongemakkelijke toeren gaan uithalen om niet op de zetel te zitten, zodat hij terug omhoog kon komen. Maak dat elektrisch, zodat je gewoon kan blijven zitten en opgelost ;-)
Edit: elektrisch is een optie die je erbij kan nemen, wat je dus zeker moet doen als je deze ongemakkelijkheid niet wil.

contactless-opening-of-the-tailgate

Conclusie

De BMW 330e iPerformance Berline is een prachtige wagen, die super goed rijd en vol technologische snufjes zit die mijn technologisch hartje sneller doet slaan. Verschillende opties zou ik persoonlijk nooit of zelden gebruiken, maar gelukkig zijn het ook effectief opties. Je kan dus zelf beslissen of je deze er bij neemt of niet.

De standaard uitvoering kost je iets minder dan €36.000 excl btw. Met alle opties EN btw erbij, kom je op €56.000.

Dat is een serieuze prijs, maar je krijgt er ook wel HEEL veel voor.

Jiri Truijen

Jiri is hoofdredacteur van Belgiancowboys. Hij richt zich vooral op Technologie & Gadgets.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies