Harley-Davidson wordt 110 jaar #HD110

Vorig artikel Volgend artikel

Harley-Davidson 110 years Harley-Davidson wordt 110 jaar in 2013, en dat mag gevierd worden. Onder andere met een nieuw model - de erg machtige CVO Breakout (de mijne in black-on-black graag) - en een wereldwijde reclame campagne onder de hashtag #HD110. Een merk met een rijke en eclectische geschiedenis als Harley-Davidson, dat zo erg terugbuigt op zijn heritage en oer-merkwaarden is eerder een unicum en iets om te koesteren. Wat je mening ook is van de motors, of Bikes zoals de Harley-rijders dat zelf zeggen, het is een merk dat een erg duidelijk boodschap de wereld instuurt: een boodschap over vrijheid en individualisme, maar ook over broederschap en trouwheid. Harley-Davidson 110 years Maar heeft dit merk dat extreem teruggrijpt naar de Amerikaanse waardes van rond de jaren '50 en '60 - denk Easy Rider - nog relevantie in de hedendaagse wereld overheerst door innovatieve oplossingen en hypertechnologie? Ken Ostermann, General Manager of International Marketing Operations antwoordt volmondig en gedreven:

Yes, of course. Harley-Davidson is een merk dat innoveert en moderne, nieuwe technologie omarmt. We hebben alleen een Harley-way om dit te doen, en we ontwikkelen en implementeren dit pas op het moment dat we een mooie manier hebben om het te laten aansluiten met onze looks, stijl en heritage.
Belgian Cowboys ontmoette Ken op de Europese Launch party voor de HD110 campagne in Berlijn, tussen een concert van The Crave en Brian Fallon in. Het gesprek had plaats in het Europese hoofdkwartier van Gibson, bekend van de gitaren en - net as Harley-Davidson - een merk dat reeds jaren trouw is aan eigen waarden en daardoor ook tot de top in hun industrie behoort. In het illustere gezelschap van de gitaren van Slash, Eric Clapton en Dave Grohl praten we even over motoren, petrolhead love en hoe Harley-Davidson er na 110 jaar beter op staat dan ooit. Harley-Davidson Breakout model 2013 Ken legt onder andere uit hoe innovatie werkt bij Harley-Davidson aan de hand van een voorbeeld:
Als we bij Harley-Davidson nieuwe technologie toepassen op onze bikes, dan moet dat gebeuren op een transparante manier die de stijl en looks van onze bikes niet beïnvloed. Bijvoorbeeld, als je ABS op een motor wil implementeren heb je sensoren nodig, of een ring, die je toelaat van de stand en snelheid van het wiel te meten. Dat soort zaken hebben echter een invloed op de styling, die sensoren zie je duidelijk zitten op voorvork of de wielnaaf. We accepteren dit niet maar willen onze klanten wel de beste - en meest veilige - Bike aanbieden. Dus we zoeken tot we een oplossing hebben gevonden. Bij de ABS sensor was de oplossing om die te integreren in de wiellager en door middel van magneten de stand en snelheid uit te lezen. Deze oplossing heeft erg veel tijd gevergd, veel research en maakt het voor ons duurder om een bike te produceren, maar het geeft ons wel de mogelijkheid om de look en styling van de motor zuiver te houden.
Harley-Davidson Racing Heritage Harley-Davidson staat bekend om zijn merk trouwe klanten, mensen die de lifestyle van Harley-Davidson adopteren, of fulltime of enkel in hun vrije tijd. Op mijn vraag hoe Harley-Davidson erin slaagt om die - toch wel typisch Amerikaanse - merkwaarden uit te dragen naar de rest van de wereldbevolking en specifiek naar iets minder Angelsaksische landen als India, Japan en China, is Ken erg duidelijk:
De merkwaarden, de lifestyle en de ziel van het merk zijn universele waarden. De drang naar vrijheid, het gevoel bij de 'Open road', dat zijn zaken waar mensen overal naar zoeken, niet enkel in landen waar men dweept met de USA. Dat maakt het Harley-Davidson brand zo sterk, onafhankelijk van tijd of locatie, de mensen zijn steeds op zoek naar een manier om die vrijheid te beleven, om die onafhankelijkheid te vieren. Harley-Davidson biedt hen dat stukje vrijheid aan, die beleving, niet enkel met een motor, maar met een wereldwijde community, die allemaal verbonden zijn door een gevoel, een 'state of mind'. Harley rijders zijn gelijk, waar je ze ook tegenkomt. Dat is het mooie aan dit merk, het gaat uit van een universele waarde: vrijheid. En dat al 110 jaar lang.
De eerste Harley-Davidson En dit jaar viert Harley-Davidson zijn 110e bestaansjaar. Je kan die verjaardag meevieren op events wereldwijd of - onder andere - de Belgische website, waar je je eigen uiting van vrijheid kan delen, onder de vorm van een 110th Celebration Graphic, met een door jouw opgeladen foto. Je kan de events volgen, onder andere de reis van de 'Freedom Jacket' of video's bekijken van Harley fans, van het Harley-Davidson Screamin'Eagle Vance&Hines NHRA Pro Stock motorrace team of van Heath Calhoun, een irak-veteraan die zijn liefde voor leven, vrijheid en Harley-Davidson deelt door middel van een mooie, sfeerrijke en pakkende getuigenis (zie video hieronder).

Bruno de Regge

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies