Het Mercedes Ener-G-Force Concept

Vorig artikel Volgend artikel

Mercedes Ener-G-Force De G-wagen - of voluit Geländewagen - is één van die iconen van de automobiel industrie; niet significant verandert in de laatste 35 jaar, origineel bedoeld voor militaire toepassingen en met een erg duidelijke design filosofie: form follows function. In 1972 startte Mercedes met de ontwikkeling van dit stukje automobiel geschiedenis, in samenwerking met Steyr-Daimler-Puch; Mercedes nam de ontwikkeling voor zijn rekening, Steyr-Daimler-Puch werkte aan de productieplannen. Doorheen de jaren is het model weinig geëvolueerd; een beetje afgeronder, hier en daar een bumper, een 'bloedsnelle' AMG versie, in essentie is de auto steeds een werkpaard gebleven, ontwikkeld voor maximale offroad prestaties en onroad veiligheid en comfort. Originele Mercedes G-Wagen Eind vorig jaar jaar presenteerde Mercedes, wat in hun ogen, de toekomst van dit model is: de Mercedes Ener-G-Force. De conceptwagen werd ontworpen door de design unit in Carlsbad, California, als deel van de Los Angeles Design Challenge 2012 en heeft als doelgroep 'High Way Law Enforcement', of wat wij gewoon snelwegpolitie zouden heten. De tekeningen werden ingediend voor de wedstrijd, en Mercedes besliste om een 1:1 civiele versie te maken. Mercedes Ener-G-Force De Ener-G-Force is ontworpen voor de snelweg, maar voelt zich vast even goed ernaast, gezien de legendarische terreincapaciteiten van zijn oervader en - het zou geen concept zijn zonder snufje - met een actieve terra-scan radar technologie. Deze technologie mapt de omgeving waardoor het voertuig rijdt middels een onboard radar, en stemt zo de ophanging af op het te verwachten terrein. De apart aangedreven wielen kunnen zonder complexe differentiëlen alle terrein aan, en zorgen ervoor dat de politie van de toekomst niet vast komt te staan. Mercedes Ener-G-Force Gelijklopend met het erg futuristische uiterlijk van de wagen, heeft Mercedes gekozen om de Ener-G-Force aan te laten drijven door een conceptuele motor. Het gerecycleerde water in de tanks op het dak, wordt middels een brandstofcel omgezet in waterstof, die op zijn beurt gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken die de motoren in de wielen aandrijft. Groen, dat wel, zero emission en een theoretische autonomie van 800km. De verlichting in de zijdorpels geven de resterende hoeveelheid energie aan. Mercedes Ener-G-Force Of het concept in het stadium van productie is maar zeer de vraag, maar wat dit soort concepten erg verdienstelijk doen is een duidelijk design-taal naar voren brengen die we wel eens zouden terug kunnen zien op de de komende generaties offroad Mercedes modellen. Mercedes Ener-G-Force

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies