Wheels & Waves

Wheels & Waves

Vorig artikel Volgend artikel

De "bucket list”: "A list of things to do before you die. Comes from the term "kicked the bucket".

Op dat lijstje staan bij ondergetekende een aantal events; eentje ervan was Wheels & Waves.

Wat doe je dan als Harley Davidson Belgium je belt of je mee wil naar Wheels & Waves in Biarritz? Asap je koffer pakken, met een mix van Neopreen (surfpak) en leder (motorpak) inzit.

Eén van de vele oude BMW's

Het begon met zes vrienden , in een kleine garage ergens in Toulouse. Alle zes gepassioneerd door reizen, (motor) fashion, design en surfen. En vooral custom motoren. De south Siders Motor Cycle Club was een feit.

In 2008 kickstarten ze een blog…en die had ik enkele jaren geleden ontdekt door de knappe combinatie van hun passies. Mooie foto’s van echte motoren. Met echte mannen erop. Vrienden. Mannen met baarden toen de eerste hipsters nog maar amper schaamhaar hadden.

Echte mannen met baarden
Echte mannen met baarden

Vandaar uit is Wheels & Waves ontstaan. Een ontmoeting van zielen waarvan de hartkleppen in een gelijk ritme tikken. Die dezelfde brandstof door hun aders hebben vloeien (een mix van benzine, bier en surfwax…).

Wheels & Waves werd een cult happening: een festival van motoren, dragster races in de spaanse bergen en een gezellige weide waar customizers hun motoren tonen aan hun gelijken.

Wheels and Waves weide
Wheels and Waves weide

Dit jaar waren er meer dan 10.000 mensen, verdeeld over de 4 dagen van het festival. Daardoor is het steeds een gezellige drukte, maar moet je er niet over de koppen lopen, en kan je rustig alle bikes bewonderen.

Biarritz is op zich al de moeite waard, maar wanneer je op straat de ene knappe caféracer na de andere ziet, is het helemaal af. De café’s lopen ’s avonds allemaal vol met motorfreaks, de straat lijkt wel een “concours d’élegance” voor motoren. Alles is relaxed, “a l’aise”.

Het weer wilde niet echt meewerken…maar in een lederen motorvest wordt je niet snel nat...

papa avec enfant
papa avec enfant

De marketing machine achter de huidige motormerken, merkt net als Harley, dat hun publiek ouder wordt. De jongere klant is niet meer bezeten door de motor zoals in de vorige generaties….maar wel in het “vrijheidsgevoel” dat de motor schept. "Fuck the world, I’m riding”. Skaters en Surfers kennen dit al lang. En zelden vind je deze crossover vibe beter terug dan in Wheels & Waves (en bv ook Deus Ex Machina )

Fuck Maria
Fuck Maria

Dus zien de marketing jongens en meisjes van de motormerken hier nieuwe mogelijkheden. Je kon drie grote merken terugvinden op Wheels & Waves, tussen de tientallen kleine custombuilders. Harley, Yamaha en BMW.

Yamaha doet het met zijn “Yard Build” series: we laten een aantal nieuwe Yamaha modellen onder handen nemen door o.a. de bekende bouwers als de WrenchMonkees. Dat plaatje klopt.

Een Yamaha Yard Build
Een Yamaha Yard Build

BMW heeft zijn NineT project, waar ze vier Japanse custom designers een NineT laten ombouwen. En die stonden dan te blinken in een apart te netjes afgewerkt houten paviljoen. Met gloednieuwe surfboards tegen de muur. Dat plaatje was fout.

BMWs pseudo VIP paviljoen
BMWs pseudo VIP paviljoen

Harley Davidson vindt (terecht) dat ze een plaats hebben op dit festival.

Wie Harley zegt denkt ofwel een +40’er in zijn midlifecrisis met een motoroutfit waarvan je de Harley logo’s amper kan tellen ,en een bike met teveel chrome om goed te zijn. Of je denkt aan “sons of anarchy”. Het ruigere werk. My bike, my freedom.

Harley Davidson heeft de custom bike in zijn DNA zitten, maar wordt niet altijd zo bekeken. Na de tweede wereldoorlog begonnen de oorlogsveteranen, op zoek naar kicks, hun Harley’s te strippen en om te bouwen naar hun eigen custom bobbers. In de 60-70’s zag je de easy ride choppers met de hoge ape-hanger sturen…

Kustom
Kustom, because stock sucks

Harley heeft nu met de Dark Custom series een sort “blank canvas” gemaakt. Een moderne versie van het Harley motorblok eronder (een nieuwe 750cc, watergekoeld) waarmee je aan de slag kan vanaf 7.500€…wat een correct prijs is voor een Harley. Zo legt het hoofd van design Ray Drea ons uit…terwijl hij even met het penseel in de losse hand een prachtig “pinstripe” neerzet op een tank.

Ray Drea Pinstriping
Ray Drea Pinstriping

Achter hem staat een customized dark custom street 750, een build van een Harley Dealer, met enkel standaard onderdelen van Harley: wielen van een cruiser, spatbord van een Dynaglide…een heel andere ride dan het origineel.

Dark Custom
Modified Dark Custom 750

De Harley Dealers hielden ook de finale van de “Battle of the Kings”, hun eigen customise wedstrijd. De jongens uit Praag wonnen met een prachtig street racer.

Battle of the Kings Winnaar
Battle of the Kings Winnaar

Dus is Wheels & Waves een aanrader? Absoluut! En met wat geluk is het volgend jaar wel goed weer…en staan er wat meer golven zodat ook het neopreen pak elke dag gebruikt kan worden.

Biarritz met minder mooi weer
Oog voor detail
Oog voor detail
Een BMW met extra juice
Een BMW met extra juice
Een echte BMW op de parking
Een echte BMW op de parking
Yamaha
Yamaha
Nozem CX500
De Nederlands Honda CX500 door Nozem
Harley Tracker
Circuit Harley Davidson
Yves Ferket

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies