Action Camera Review - zijn er alternatieven voor de GoPro helmetcamera?

Vorig artikel Volgend artikel

Action Camera 's , Helmet camera's, Sports Camera's...

Je ziet ze meer en meer opduiken: sporters met een mini camera op de helm of op de handlebars van een fiets/motor/... gemonteerd. Je hoeft daarvoor nog geen Seppe Smits of Stefan Everts te zijn...die camera's zijn gewoon leuk speelgoed om je sportieve prestaties vast te leggen, of die van de kinderen. Je ziet er een beetje uit als een teletubby met zo'n ding op je helm, maar dat mag de pret niet drukken. Waterdicht, schokbestendig...maar met vaak een verbazingwekkende beeldkwaliteit. Daarom zie je ze ook vaak opduiken in Tv producties. Deze camera's worden helmet cams, action camera’s of outdoor camera's genoemd. GoPro is al jaren dé referentie in de markt. Net toen andere producenten vergelijkbare producten op de markt brachten kwamen ze met deze GoPro3 versie die nog half zo groot is als de vorige versie. Is dit nog steeds dé referentie of zijn er goede alternatieven? We zetten action camera's in deze test even op een rijtje:
  • GoPro Hero3 Silver Edition: de standaard referentie: €349 bij bv Coolblue
  • Sony Action Cam HDR-AS15: de eerste action camera van Sony : 260€ bij bv Redcoon.be
  • Isaw Ace A2 action Camcorder: een GoPro lookalike, maar dan verticaal: €249,95
  • AEE Magicam SD21 outdoor edition: een Chinese GoPro2 lookalike : €297 bij bv VandenBorre
Deze BelgianCowboy zeult al jaren een helmet camera mee in diverse omstandigheden . Uit die ervaring is dit waar  een goede action camera aan moet voldoen:
  • Licht: je moet hem vaak op je hoofd meezeulen
  • Waterdicht: in snowboard/surf en vele fiets scenario's onontbeerlijk.
  • Bevestigingsmogelijkheden: kan de camera stevig op een helm, maar ook op een statiefje of een handlebar? Je wil geen "wobbly" beelden
  • Fisheye / groothoek lens: het is ONMOGELIJK om iemand voor je in beeld te houden met een normale lens. Een normale hoek geeft een enorm zenuwachtig beeld. Bij de minste hoofdbeweging verspringt je hele image.
  • Slowmotion: de betere val is twee keer zo spectaculair tegen halve snelheid.
  • Gebruiksgemak: hoe makkelijk kan je de camera bedienen in "outdoor" omstandigheden: in koude en/of vochtige omstandigheden, vaak met handschoenen aan.
  • (optioneel) Remote control: het is vaak handiger om je camera remote te activeren (en configureren). Hiervoor worden smartphone apps of aparte remote controls gebruikt. In de praktijk zal het van het soort activiteit afhangen of een app handig is: in vochtige en koude omstandigheden (en ook bv op het stand) haal ik liever niet steeds mijn iPhone boven om de camera te bedienen. Dan is een extra waterdichte remote met basic start/stop buttons veel handiger.

De test setup

[caption id="attachment_6994" align="alignnone" width="550"] Camera's side by side setup[/caption] De 4 camera's zijn getest in de bergen onder wisselende omstandigheden. Elke camera werd een dag apart op een helm gemonteerd van een andere tester zodat we een goed zicht hebben op het gebruiksgemak. Daarna monteerden we de camera's naast mekaar op een stok om vergelijkbare beelden in identieke omstandigheden te hebben. Korte paniek voor de test: alle camera's werken met Micro SD cards...en laat ik nu voorla een hele hoop SD cards hebben...maar amper Micro SD cards. Snel dus nog 3 cards bijgekocht.

Voor de test:

Alle camera's worden gewogen in de "default helm" configuratie:
  • camera
  • waterdichte case
  • de helm bevestigings sticker
  • montage voetje
We merken hier duidelijk een verschil [gallery exclude="6994,7005" orderby="title"]
  • GoPro Hero3 Silver: 185 gr
  • Isaw A2: 192 gr
  • Sony Action Cam HDR-AS15: 202 gr
  • AEE Magicam: 278 gr
Ter vergelijking weeg ik ook even mijn oudere GoPro2 met wifi backpack : 234gr . Moet gezegd worden: de Isaw A2 komt hier op de tweede plaats, maar heeft geen wifi/remote control mogelijkheden.

De Action cam review test resultaten

GoPro Hero3 Silver edition review

We kozen voor de Silver edition, omdat deze het meest aanleunt tegen de andere camera's in de test. De "Black edition" mag dan wel de 4K resolutie hebben, maar dat is voor gewoon gebruik niet werkbaar. Het monteren en afspelen van 1080p HD beelden is vaak al erg belastend voor een standaard computer. Voor 4K bewerking heb je echt professionele hardware nodig.

Afwerking

De GoPro Hero3 silver is qua afwerking (samen met de Sony) de mooist ogende camera. Oog voor detail in vorm en materiaal. Je merkt duidelijk de ervaring. Zeer mooi product...

Gebruiksvriendelijk

De camera wordt door 3 buttons bediend: een aan/uit knop, een setting button en een remote control button. Het LCD scherm op de camera is goed leesbaar in alle omstandigheden. Het configuratie menu structuur is eenvoudig maar door zijn twee-button bediening niet snel. Je merkt dat je vaak tot 3 keer toe door het hele menu loopt alvorens de juiste setting gevonden te hebben. Dit is wel allemaal te doen zonder de camera uit de casing te halen. Nog een minpuntje: het afsluitklepje van de USB poort hangt niet aan de camera vast en ga je gegarandeerd verliezen... Een zwak punt van de GoPro versie 1 én 2 wilde wel eens de vergrendeling zijn van de waterdichte case. Die is aangepast en werkt goed, maar kwam regelmatig los van de onze testcamera in open toestand.

Montage & accesoires

De helmbevestiging is sterk en stabiel. Er zit een extra demper bij (de "witte neusknijper" ) die zorgt dat de camera niet gaat trillen in de bevestiging. Er zijn verschillende (optionele) accessoires...maar deze GoPro3 silver edition is (op de Sony na) het soberst uitgerust: 3 helmstickers, 1 extra bevestigingsvoetje, een USB cable, een open behuizing (voor droog weer en beter geluid). Geen manual: die moet je online gaan zoeken. Normaal vind ik dat geen issue. Bij een action cam wel: je zit vaak in het buitenland en dan is "even iets opzoeken" niet zo makkelijk. Op voorhand uitprinten dus.

Remote control

Je kan het beeld van je GoPro previewen  (met enkele seconden vertraging) op je iPhone via de GoPro app. De camera creert een wifi netwerk waar je dan op connecteerd met je iPhone . Dan kan je via de app de camera bedienen en configureren. In deze test lukte dat de eerste dagen, maar daarna slaagden we er niet in de camera nog te connecteren. Het Wifi netwerk was niet meer zichtbaar... In de handleiding geen troubleshooting terug te vinden. De software van GoPro is al meermaals een achilleshiel gebleken, ook in de GoPro2 versie.

Beeldkwaliteit

De GoPro schiet mooie beelden. De tint van het beeld lijkt een beetje gefiltered, alsof je door een gepolarizeerd glas kijkt: een beetje licht bruine zweem. Het beeld heeft veel detail en is goed scherp.

Sony Action Cam HDR-AS15 review

Sony weet natuurlijk hoe het camera's moet maken en dat zie je in de HDR-AS15 (nu nog goede productnames leren bedenken). Alleen vraag je je door sommige design keuzes soms af of de designers ooit de tekentafel hebben verlaten om hun design in de praktijk te testen. De sony is ook de enige "bullit" camera uit de test: eerder buisvormig tov alle andere "square box" designs. Je hangt de camera doorgaans naast je helm ipv bovenop de helm. Daar zijn voor -en tegenstanders van: de camera kan in de weg zitten van je skibril, schiet soms een stuk van je helm mee op beeld...en je merkt ook wel dat je helm wat doorweegt na een dag. Langs de andere kant: het ziet er cooler uit en je lijkt niet op een teletubby.

Afwerking

De camera en de behuizing voelen erg degelijk aan en zien er erg goed uit.

Gebruiksvriendelijk

De camera wordt door 3 buttons bediend: een record knop, twee settings buttons. Het LCD scherm op de camera is goed leesbaar in alle omstandigheden. De configuratie menu structuur is eenvoudig en duidelijk. Geen duizenden opties, maar de essentiele settings zijn er. Wel toch een nadeel: om de action camera settings te veranderen moet je de camera steeds uit de behuizing halen...en dat is toch altijd even opletten in bv. een skilift. Komt daar nog eens bij dat het deurtje van de behuizing wel vast hangt bij het openen, maar dat deze bevestiging nogal makkelijk los komt. De grote recordbutton achteraan werkt dan weer wel erg goed. Je merkt duidelijk wanneer de camera opneemt, of wanneer je hem afzet. Zonder de behuizing kan je de camera enkel gebruiken vanuit de hand: geen statiefaansluiting, en wegens helemaal afgerond niet op een plat vlak te plaatsen. Omdat de micro vooraan zit zou je eventueel nog het voorste klepje van de casing eraf kunnen halen voor niet-sport opnames. GoPro lost dit op met een “open casing” waarbij je de micro’s niet afdekt. Hier vinden we wel een handleiding, maar daar moet je toch al een behoorlijk analytische geest voor hebben: een hele flowchart met de mogelijkheden. Ongetwijfeld correct maar niet erg duidelijk. De digitale "human" handleiding kan je dan weer wel op de camera zelf terugvinden

Montage & accesoires

In de doos vinden we enkel de camera, de casing en twee helmstickers....Voor de test gebruikten we een (optionele) handlebar mount. Alle accesoires zijn heel degelijk afgewerkt...maar ook hier weer: de handlebar mount werkt met een extra inbussleutel...niet echt gebruiksvriendelijk. Wel iets dat de Sony beter doet dan de GoPro: een standaard statief aansluiting. Toch makkelijk dat je via de standaard schroefdraad ook andere statieven kan gebruiken (wij gebruikten die van onze oude GoPro, met een adapter stukje)

Remote control

Ook Sony maakt gebruik van een smartphone app voor camera preview en configuratie. Deze is basic, maar werkt goed. De unieke wifi code vindt je via een stickertje op de handleiding. Niet verliezen dus

Beeldkwaliteit

Sony lijkt de beste beeldkwaliteit te hebben. De Carl-Zeiss lens en de interne image stabilisatie leveren haarscherpe beelden met natuurgetrouwe kleuren. De 720p slowmotion op 120 frames per seconde is de beste slowmotion van alle geteste camera's.

Isaw Ace A2 action Camcorder review

Deze Koreaanse camera heeft heel goed naar GoPro gekeken. de behuizing, verpakking,... alles vergelijkbaar met "GoPro", dus niet zomaar een goedkope cloon, maar een degelijk afgewerkte camera.

Afwerking

De camera voelt degelijk aan, net als de behuizing. Erg solide

Gebruiksvriendelijk

De camera heeft twee buttons  (mode en shutter) en een "actief verlicht" LCD scherm. De interface is wat wennen en niet erg intuïtief. Het kleine LCD scherm is niet altijd even goed leesbaar (in daglicht...maar dan weer erg goed in het donker) en wil alle info laten zien. Daardoor is moeilijker te zien of de camera opneemt, in welke modus hij staat en wat je resterende batterylife is. Ook de instellingen zijn (net zoals de GoPro) altijd even zoeken door de twee button setup.

Montage & accesoires

Met de Isaw krijg je waar voor je geld. Verschillende zelfklevende helm mounts, een handlebar mount, een surfboard mount, een helmet strap mount... zeer compleet dus. Ook handig: de montage mogelijkheden zijn eigenlijk een kopie van GoPro, dus ook makkelijk uit te wisselen. Toch een nadeel: Isaw gaat er vanuit dat je altijd de case gebruikt: de camera zelf heeft geen statiefaansluiting en staat niet erg stabiel wegens de afgeronde hoeken.

Remote control

Als enigste in de test geen remote control mogelijkheden voor deze camera: geen app of aparte afstandsbediening.

Beeldkwaliteit

Isaw claimt de beste low-light camera te hebben. Het moet gezegd dat bij testen in het schemerdonker dit goed te vergelijken is met de Sony. Ook in de licht-donker-licht test doet de Isaw het goed. In fellere lichtomstandigheden lijkt het beeld overbelicht en mist het detail.

AEE Magicam SD21 review

Het lijkt wel of ze bij AEE de GoPro2 gekopieerd, en extra items toegevoegd: meer buttons en accessoires

Afwerking

Deze zwarte Chinese cam is de minst goed afgewerkte camera uit de test. Niet slecht afgewerkt, maar minder goed.

Gebruiksvriendelijk

De AEE Magicam kiest resoluut voor het LCD backpack: een klein schermpje dat je achterop klikt en waarop je het beeld kan zien en vooral herbekijken. Het scherm is klein...maar werkt wel. Niet bruikbaar op sneeuw: de lazer pointer. Het puntje is amper zichtbaar in fel daglicht. De camera wordt bediend door 3 buttons (record, stop, photo).Op de achterzijde vinden we nog verschillende extra buttons voor configuratie. Dit maakt dat de AEE snel te configureren, maar in de praktijk bleek het makkelijker om de camera even uit de behuizing te halen. Bovenop de camera zit er ook nog een LCD schermpje , maar de icons erop zijn wel erg klein.

Montage & accesoires

Veruit het meeste aantal accessoires uit de test: helm mounts, een handlebar mount, een zuignap (suction cup), een remote control, een extra battery extension pack, Een LCD extension pack , 220volt adapter, 12volt auto adapter. Dit moet je de AEE meegeven: je kan toch al snel meer dan 100€ extra uitgeven aan deze accessoires...en geen enkele ervan (buiten misschien de 220volt USB voeding) zijn overbodig, want allen gebruikt in de dagelijkse test. Ook de AEE heeft een standaard statief aansluiting.

Remote control

De 3 buttons bovenaan maakt het niet altijd even makkelijk om de camera blind te bedienen (je wil niet elke keer je helm afzetten...). Vandaar dat de bijgeleverde remote erg handig is: een kleine controller die je op je pols hangt met een start/stop button. De AEE heeft geen Wi-Fi mogelijkheden.

Beeldkwaliteit

De AEE Magicam is zeker niet de scherpste camera , maar heeft een "instagram" achtig kleurenpallet. De kleuren vallen echt op, en er lijkt een retro filter over de beelden te zitten.

De camera's side by side getest

Zoals eerder gezegd proberen we de camera's te testen in identieke omstandigheden. De 4 camera's worden naast elkaar gemonteerd op een stok, en dan in verschillende resoluties getest. In de test letten we ook op een aantal specifieke "action cam" issues: door de kleine lenzen hebben ze vaak last van whitebalance correcties: overgangen van licht naar donker, "white outs" bij tegenlicht, algemene overbelichting op sneeuw... Ook low-light situaties zijn moeilijk voor helmetcamera's. Hier is de Isaw vrij goed in. De Full HD Side by Side Test (best te bekijken full screen in HD) De Side by Side Slowmotion test (best te bekijken full screen in 720p) De Side by Side Test Slowmotion test met tegenlicht (best te bekijken full screen in 720p) De Side by Side Test van licht naar donker...en weer terug (best te bekijken full screen in 720p)   Omdat er bij het editeren en uploaden naar Youtube steeds compressie wordt toegepast, hebben we hier ook de originele files die we gebruikten in de YouTube review movies, rechtstreeks uit de cameras.

Conclusie:

• De GoPro blijft sterk: licht, knappe beeldkwaliteit en goed bruikbaar op het terrein...maar geeft enkel wel een erg strikt minimum aan accessoires mee voor deze hoge prijs.
  • De Sony is mooi afgewerkt en schiet schitterende beelden, en heeft bovendien twee killerfeatures: knappe slowmotions aan 120fps in 720p en interne digitale beeldstabiliasatie. Jammer genoeg niet altijd even handig in het outdoors gebruik en zonder montage accesoires. Maar wel een erg sterke prijs. Tip: met een statief-koppelstuk kan je alle GoPro mounts gebruiken...
  • De Isaw is mooi afgewerkt, compleet uitgerust en sterk in low-light en indoor situaties, maar heeft een mindere user interface en kan sneller overbelicht beelden opleveren. Het gebrek aan remote wordt opgelost in een nieuwe versie die eraan komt.
  • De AEE heeft veruit de meest bruikbare onderdelen, best goede beelden, maar wel met een "instagram" look.
Is er dus een waardig alternatief voor de GoPro? Ja zeker...maar het hangt een beetje van jezelf af welke specs je zelf het belangrijkste vindt: gewicht, prijs, beeldkwaliteit of gebruiksgemak...