Boek review: The Start-Up of You

Vorig artikel Volgend artikel

"All human beings are entrepreneurs. When we were in the caves, we were all self-employed..finding our food, feeding ourselves. That's where human history began. As civilisation came, we suppressed it. We became "labor" because they stamped us, "You are labor". We forgot that we are entrepreneurs". --Muhammad Yunus, Nobel Peace Prize winner and micro finance pioneer
Met deze quote begint 'The Start-Up of You', het boek wat mede geschreven is door Reid Hoffman cofounder van LinkedIn. Voor verschillende generaties lang inmiddels, was doen wat je verteld werd de manier om de kwaliteit van je leven te verbeteren. Maar de globalisatie en verdergaande massa productie heeft er inmiddels voor gezorgd dat er een einde is gekomen aan deze manier van leven en werken. Er zijn geen veilige banen meer en geen garanties meer voor werk zelfs niet bij de grotere bedrijven.   Het boek gaat niet zozeer over het zoeken naar een nieuwe baan, maar het probeert te zorgen dat je in je dagelijkse leven zaken gaat ondernemen die de meeste mensen alleen maar doen tijdens het zoeken naar een nieuwe job. De sleutel tot succes zit hem erin dat je je carrière gaat zien als ware het een start-up. Waarom? De mensen die een start-up runnen zijn snel, weten wat er speelt en investeren in zichzelf. Ze bouwen een professioneel netwerk, ze nemen intelligente risico's en ze zorgen er voor dat de onzekerheden voor hen gaan werken in plaats van tegen hen. Dit zijn dezelfde eigenschappen die je als professional in deze tijd nodig hebt om vooruitgang te boeken. Het boek gaat dus niet over het maken van cv's of sollicitaties tips maar meer over de beste lessen van start-ups en hoe je deze lessen in je dagelijkse carrière kunt gebruiken. Of je nu voor een multinational wil werken of voor een klein bedrijf of zelfs je eigen onderneming wilt gaan starten je moet weten hoe je
  • je carrière planning kunt aanpassen aan de veranderende mensen en industrie om je heen
  • je onderscheidend vermogen kunt ontwikkelen om de beste banen en mogelijkheden te ontdekken
  • je professionele netwerk kunt versterken door sterkte zakelijke vriendschappen aan te gaan en te zorgen dat de mensen waarmee je omgaat een goede diverse mix is van verschillende professies
  • unieke kansen kunt ontdekken die ervoor zorgen dat je carrière een flinke boost kan krijgen
  • pro-actieve risico's durft te nemen om meer voorbereid te zijn op grote klappen in je omgeving
  • je netwerk beter kunt inzetten en leren van de informatie die je hieruit kunt halen zodat je beter beslissingen kunt nemen
Hoffman geeft aan het einde van ieder hoofdstuk ook een stuk huiswerk mee, taken die je de volgende dag na het lezen en in de weken en maanden erna zou moeten gaan doen om te zorgen dat je de handvatten die hij aanreikt in het boek ook daadwerkelijk zelf gaat implementeren. Voor de meeste Belgian Cowboy lezers, die naar alle waarschijnlijkheid al heel wat business boeken en technologie boeken hebben gelezen zal er een flinke dosis van herkenning in het boek zitten. Mocht dit nog niet het geval zijn dan nog zijn de meeste ideeën uit het boek dusdanig goed omschreven dat het de juiste context beschrijft over hoe de start-up methode de beste manier is om je eigen carrière te kunnen benaderen. Conclusie: Het boek zal je leven niet drastisch veranderen maar geeft wel een paar interessante ideeën waar iedereen wel iets aan heeft en mocht je je nog steeds afvragen waar je LinkedIn voor moet gebruiken? Het is voor je zakelijke relaties, welke niet altijd vanuit je eigen interesse nuttig dienen te zijn, maar ze zijn wel het meest waardevol als ze echt zijn en als ze net iets buiten je normale cirkel van vrienden zitten. Van deze mensen weet je tenslotte al wat je aan ze hebt ;-)