Brand building: zo pak je het aan

Brand building: zo pak je het aan

Vorig artikel Volgend artikel

Om in het oog te springen bij je doelgroep, is het belangrijk om te bouwen aan een sterk merk. Dat wordt ook wel brand building genoemd. Je zorgt er met andere woorden voor dat de consument een eenduidig, duidelijk beeld heeft van wie je bent als bedrijf en dat jouw merknaam geassocieerd wordt met positieve zaken. Maar hoe start je nu juist met bouwen aan je merk? Volgende tips helpen je op weg.

Bedenk een uniek merkverhaal

Het is de bedoeling dat jouw merk een samenhangend verhaal vertelt aan de buitenwereld. Het volledige plaatje moet dus kloppen en consistent zijn met je merkwaarden. Bovendien is authenticiteit enorm belangrijk. Alleen zo slaag je erin je te onderscheiden van de concurrentie en een uniek beeld te creëren in de hoofden van de consument.

Creëer opvallende content

Content die niet opvalt, is content die voorbij gescrold zal worden. Denk dus zo veel mogelijk out-of-the-box en maak originele, unieke ideeën waar. Alleen zo val je op bij je doelgroep en nemen ze even de tijd om je boodschap te bekijken. Zorg er wel nog steeds voor dat het plaatje blijft kloppen. Dit doe je door steeds weer terug te grijpen naar je kernwaarden die aangeven waar je echt voor staat.

Optimaliseer klantervaring

De perfecte klantervaring verloopt naadloos vanaf het eerste contactpunt, tot de aankoop en zelfs hierna. Feedback is namelijk enorm waardevol om je zwakke punten te verbeteren. Geef eventueel ook een klein cadeau zoals een gepersonaliseerde aansteker of een andere gratis gadget. Op die manier herinneren klanten jou hoe je dat wil: als een sterk merk, misschien zelfs sterker dan de concurrentie.

Maak duurzame keuzes

Een extra inspanning op ecologisch vlak zal altijd beloond worden. Klanten geven namelijk steeds meer de voorkeur aan merken die maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus nemen. Toon je duurzame inspanning door bijvoorbeeld een waterfles met naam te geven als extra. Dit is een manier om aan de klant duidelijk te maken dat je belang hecht aan het milieu.

Meet en analyseer

Misschien wel de laatste tip, maar daarom niet de minst belangrijke. Integendeel zelfs: meet en analyseer steeds de impact van je activiteiten. De cijfers vertellen je wat je uiteindelijke resultaten zijn. Die kunnen zeer goed zijn, maar onthoud dat er altijd ruimte voor verbetering is. Met zo’n instelling vergeet je niet om te blijven sleutelen aan je merk. Vallen deze wat tegen? Ook dan zijn ze een motivatie om beter te doen.

[Fotocredits - Dzmitry © Adobe Stock]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies