Computerfabrikant Dell probeert tanker te draaien.

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen dagen kwam Dell in het nieuws met geruchten dat ze hun eigen aandelen zouden opkopen en de beurs verlaten om weer een private onderneming te worden. Misschien is dat wel hun volgende stap om het roer definitief om te gooien in hun logge bedrijf? Een kort overzichtje van de bewonderenswaardige stappen die ze reeds namen: Hun slimme business strategie om enkel te focussen op online verkoop begon vanaf 2005 af te kalven. De concurrentie imiteerde hen en Dell geraakte als bedrijf in het slop. Ze misten o.a. de boot van de smartphones en tablets. Hun marktaandeel ging zienderogen achteruit en in 2009 herdachten ze hun business model volledig. Ze zetten volop in op de business-to-business markt en boden daarbij complete IT dienstverlening aan. Naast de hardware dus ook de software, netwerken, beveiliging, ondersteuning etc omdat de winstmarges daar hoger lagen. De eerste tekenen van herstel zijn zichtbaar maar vooralsnog compenseren de winsten van de nieuwe activiteiten de verliezen op de hardware verkoop nog niet. Hun omzet daalde in 2012 maar de winst groeide. Hun resolute keuzes zullen hopelijk op lange termijn voldoende winst én omzet crëeren. Ik hoop dat Dell andere multinationals inspireert, je hoeft niet klein te zijn om je business aan te passen aan de markt! Rethink en reshape your business, want zelfs Kotler (81-jarige marketing goeroe) zei: "Within five years, if you run your business in the same way as you do now, you’re going to be out of business.”