Crush It!: Why NOW Is The Time To Cash In Your Passion.

Vorig artikel Volgend artikel

Crush It!: Why NOW Is The Time To Cash In Your Passion. Recentelijk stond hij nog op het Stichting Marketing Congress maar de meeste mensen die hier niet bij konden zijn zullen hem kennen van zijn altijd uitgesproken mening over Social Media en uiteraard wijn: Gary Vaynerchuk. Onlangs op vakantie eindelijk eens de tijd genomen om zijn beide boeken, "Crush It" en "The Thank You Economy" te lezen. Vandaag een review van zijn allereerste boek, "Crush It!: Why NOW Is The Time To Cash In Your Passion.

Wordt de beste binnen je eigen expertise domein

Gary is er heilig van overtuigd dat als je alles in je leven volgens je passie doet en dat als je alle social networking hulpmiddelen benut tot het maximum, de mogelijkheden zich vanzelf presenteren. De enige voorwaarde zou alleen zijn dat je de beste zou moeten worden binnen jouw eigen expertise omgeving. Uiteraard er is nog zat geld te verdienen als je de vijfde beste bent binnen jouw domein of de negende, maar als je echt de competitie wilt verslaan en voor het grote geld wilt gaan dan zou je uiteraard de beste moeten zijn ;-) Als je dat doet zou niemand je kunnen verslaan, met slechts een uitzondering op de regel:

"Someone with less passion and talent and poorer content can totally beat you if they’re willing to work longer and harder than you are. Hustle is it. Without it, you should just pack up your toys and go home."

Ontwikkelen van je merk

De eerste stap die nodig is om je online business te starten is door het ontwikkelen van je merk. Volgens Gary zou je business brand hetzelfde moeten zijn als je personal brand, door deze manier van aanpak straalt je merk authenticiteit uit en maakt het datgene wat je verteld een stuk geloofwaardiger. Tevens zorgt het communiceren in je eigen manier van spreken en met je eigen mening ervoor dat je merkidentiteit beetje bij beetje herkenbaarder wordt. Bestaat je merk als een imitatie van iemand anders zijn of haar merk dan zul je op den duur de motivatie verliezen om al het harde werk te doen wat nodig is voor het behalen van je succes. Social media als hulpmiddel naar succes

In het tijdperk van social networking kan iedereen tegenwoordig zijn of haar merk promoten via het internet op zowel een persoonlijk als zakelijk niveau. Social Networks zelf alleen zorgen niet voor een gegarandeerd succes, dit in tegenstelling tot wat sommige mensen nog wel eens willen denken, maar het is zeker een stuk hulpmiddel richting dit succes. De activiteiten die je pleegt op Social Network sites zullen dan ook een vorm van expertise en een aanvulling moeten zijn op je passie willen ze reflecteren waar jij als merk voor staat.

Zorg er tevens voor dat de vorm / het type content dicht bij staat bij wie je bent. Wil je bijvoorbeeld een video opnemen doe het dan in 1 opname. Mensen willen geen perfecte belichting, make-up etc zien volgens Gary, hadden ze dit wel willen zien dan kijken ze wel televisie.

Video meest effectieve medium om je merk te promoten

Zodra je je eigen merk gecreëerd hebt, dan wordt het hoogste tijd om op zoek te gaan naar het juiste medium om het te promoten. Video zou hierin het meest effectieve medium zijn volgens Gary, mensen hebben hierdoor de mogelijkheid om je 'merk' te zien en een visuele connectie met je op te bouwen. Je zou hiervoor bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Youtube (of ustream voor live shows). Als je wilt dat mensen met je in contact kunnen komen op een meer persoonlijk niveau dan zijn blogs (wordpress of bijvoorbeeld tumblr) de uitgekozen media om je unieke identiteit en gedachtengoed kenbaar te maken.

Passie, energie en doorzettingsvermogen

Het geheime ingrediënt voor ieder (online) succesvol avontuur is de hoeveelheid passie, energie en doorzettingsvermogen die je inzet. Het voordeel is ook hier dat als je passie authentiek genoeg is het harde werk niet als werken voelt en het zodoende niet gaat vervelen. In tegendeel juist! Het voorziet je juist van meer energie. Wil je je bedrijf starten in een omgeving puur en alleen gebaseerd op de potentiele winst die je er zou kunnen maken, in plaats van iets wat dicht bij je licht, dan zul je op den duur ongeinspreerd raken en achter raken op de concurentie.

Met dus enige vorm van geduld en vastberadenheid kan uiteindelijk iedereen slagen en het is dan ook zeker mogelijk om geld te verdienen met je passie en tegelijkertijd gelukkig te zijn. Iets dergelijks zal echter niet van het een op het andere moment gebeuren en ook niet zonder hard te werken.

Community creëren

Vaynerchuk gaat vervolgens verder door te vertellen dat het overgrote deel van je harde werk moet gaan naar het creëren van een community, of een publiek voor je merk. Hoe je die community kunt creëren? Door aanwezig te zijn op alle mogelijke plekken waar je doelgroep zich bevindt, de conversatie aan te gaan en content te creëren op iedere blog (dit kan je eigen blog zijn, maar ook reacties op andermans blogs), forum, video en netwerk websites die overeenkomt met je merk. Zorg er in ieder geval voor dat je content altijd links terug bevatten naar je blog of naar je andere eigen unieke plek waar je je verteld over je expertise. Wil je een community creëren dan gaat het niet om het aantal fans, vrienden of followers. Wat veel meer van belang is is de diepte van de relatie met deze groep mensen. De ‘engagement’ die je community met jou ondergaat. Eerste stap om die voor elkaar te krijgen, neem niets en niemand voor lief en geef de mensen de aandacht die ze verdienen. Stelling

Aan het einde van het boek wil Gary nog een belangrijke stelling meegeven:

Iedere succesvolle entrepreneur zou volgens hem moeten leven volgens drie core waarden, de liefde voor je familie, hard werken en leven volgens je passie.

Zolang je werkt voor iemand anders zul je nooit volledig eerlijk kunnen zijn naar jezelf en naar je passie. Dit laatste ben ik het niet 100% mee eens,  er zijn uiteraard ook bedrijven waar je wel volledig je ding kunt doen en je passie de vrije loop kunt laten, indien je hier niet werkt ja dan wordt het tijd om verder te kijken ;-) De enige manier om gelukkig te leven en financieel succes te krijgen is namelijk wel door te werken aan zaken die dicht bij je passie liggen.

Boek leest als een kanonskogel

Voor diegene die een enorm intellectueel boek verwacht vol met filosofische quotes dan heb je helaas het verkeerde boek te pakken. Het boek is niet echt academisch, maar meer praktisch en vol met wijsheden die Gary door gewoon te doen door de jaren heen bij elkaar heeft verzameld. Als je hem gezien hebt tijdens Stichting Marketing Congress of tijdens een van zijn andere spreeksessies dan zul je merken dat het boek net zo snel leest als dat hij praat. De beste reden om dit boek te lezen is dan ook  eigenlijk voornamelijk gewoon omdat het een plezier is om te lezen en door de energie waarmee het geschreven is krijgt je deze ook snel te pakken en wil je meteen aan de slag. Al met al een topper dus waar je zo doorheen werkt en je vol met inspiratie achterlaat.

Mocht er nog een meter boeken klaar staan om te lezen en kun je er echt geen tijd voor vrij maken, dan heb ik hier tevens weer een handige samenvatting beschikbaar in presentatie vorm:

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies