IAB Nederland publiceert whitepaper ‘Merkeffecten via digitale media’

Vorig artikel Volgend artikel
IAB Nederland IAB Nederland heeft de whitepaper 'Merkeffecten via digitale media' gepubliceerd. De whitepaper is voortgekomen uit een onderzoek dat de afgelopen maanden is gedaan. Hiervoor zijn diepte-interviews gedaan bij de 20 grootste adverteerders van Nederland en zijn surveys afgenomen onder digitale uitgevers. Met een groei van 100 miljoen naar één miljard euro omzet in de afgelopen 10 jaar is er geen mediumtype dat zo snel groeit als digitaal. Toch wordt deze jaarlijkse groei bedreigd door een toenemende kloof tussen adverteerders en digitale publishers. Dit is met name zichtbaar in de rol die digitale marketing speelt bij het bouwen van een merk. Er is een duidelijke toename te zien in bestedingen op het gebied van performance.
De bestedingen gericht op branding van merken, zoals naamsbekendheid of imago, blijven echter ver achter. Adverteerders raken de weg kwijt in het digitale ecosysteem en uitgevers, reclame- en mediabureaus weten adverteerders hier onvoldoende in te sturen en transparantie te bieden. Het grote potentieel van digitale media wordt door marketeers nog onvoldoende benut. IAB Nederland deed een verkennend, maar tevens uitgebreid onderzoek naar de oorzaken hierachter. De whitepaper van IAB 'Merkeffecten digitale media' is hier te downloaden. [Via Dutch Cowboys]
Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgian Cowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Chief Innovation Officer bij Happiness. Als regelrechte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies