Verslag van IAB ThinkDigital: real time, big data, second screening & nog veel meer

Vorig artikel Volgend artikel

digital marketing Gisteren was The Egg in Brussel even het digitale middelpunt van ons land tijdens IAB ThinkDigital. Uiteraard was Belgian Cowboys er ook bij. In digitale marketing zijn er tegenwoordig heel wat hete hangijzers - issues die ons niet los laten. De snelheid waarmee het digitale ons leven doordringt, valt niet bij te houden. En dat brengt voor heel wat marketingprofessionals onder ons duidelijk kopzorgen. ThinkDigital zorgde daarom voor een interessante pack of inspiring marketeers  - waaronder CEO Pieter Goiris van Boondoggle, hoofd Display Solutions van Yahoo Nick Hugh en digital director Helge Tenno van Dinamo - die ons de bomen door het bos zouden laten zien. Of tenminste, dat was toch de bedoeling. Om structuur te brengen in de informatie overload die ons die dag te wachten stond, werden de topics duidelijk afgebakend. Meteen werd duidelijk dat de headlines er goed uitgepikt werden. Ik zet er een paar op een rijtje, mét enkele opmerkingen van de speakers in kwestie: Real time Alles gebeurt nu, op dit moment, on the fly. CEO Pieter Goiris van Boondoggle had het bijvoorbeeld over de nieuwe de Standaard Avond app, die mensen toch nog de kans moet geven om instant up-to-date te zijn met het nieuws. Maar real time heeft het eigenlijk eerder over de evolutie van een digitale campagne, waarbij je eigenlijk constant moet inspelen op de opportuniteiten van het moment. De perfecte best practice is daarbij ééntje van zijn eigen winkel: de Duiveluitdagingen voor de Belgische Rode Duivel voetbalploeg. Die geïntegreerde digitale campagne om supporters terug naar de matchen van onze nationale voetbalploeg te doen krijgen, wekte engagement op via Facebook, maar ook via bijvoorbeeld onderstaande tv-spot, ...  In real-time werden ook acties gelanceerd - inspiraties van het moment - die on the spot voor ongekende aandacht zorgen op allerlei media. Stadions zaten terug vol tijdens hun matchen, er waren enorm veel interactiemomenten mogelijk met de spelers en het engagement van de voetbalfanaten bij de acties was opmerkelijk. Big data Lanceer de term 'big data' in een gesprek en je doet tegenwoordig meteen de aandacht verscherpen. 90 % van alle data in de wereld werd de afgelopen twee jaar gecreëerd. Die data komt van overal: posts op social media sites, digitale foto's en video's, online aankooptransacties, ... alles gekend onder een noemer: big data. En die data in handen kunnen krijgen - gestructureerd (want dat is nu nog niet het geval) - levert ons zo'n belangrijke bron van informatie op dat we ons de eindeloze toepasmogelijkheden niet kunnen voorstellen. big data Maar tijdens ThinkDigital was niet zozeer big data het codewoord, wel right data. Er wordt eigenlijk veel te weinig gebruik gemaakt van die data en al zeker niet de juiste om bijvoorbeeld on the fly een campagne - in de lijn van de Duiveluitdagingen - aan te passen. Ook de wetgeving - met betrekking tot privacy uiteraard - zou een stokje kunnen steken voor de toegang tot die data. Zo pleit Kimon Zorbas, CEO van IAB-Europe, voor duidelijke wetten (die al zeker in de maak zijn door het Europees parlement). Second screening 'It's all about the experience.' Een inzicht dat in de marketing tegenwoordig essentieel is bij gelijk welke marketingtool. Second screening is daar een belangrijk onderdeel van geworden. Het woord zegt het zelf: een tweede scherm neemt het over. Dat wijst op het feit dat consumers verkiezen om interactief tv-programma's te bekijken door de tablet als tweede scherm te gebruiken. De added value van dit soort 'entertainment' levert de kijker een completere experience. Karel Demeester, associate digital director bij Coca-Cola Enterprises, gebruikte in dit geval Chevy Game Time. Dit initiatief werd gelanceerd door automerk Chevrolet en toont aan dat op de grootste advertising dag van de VS, gezocht moet worden naar andere manieren om op te vallen in het doolhof van alle andere concurrerende merken. Het filmpje hieronder illustreert dat perfect: Het event bewees voor mij vooral dat digitale marketing een werkveld is dat constant verandert en continue research en een uiterst hands-on mentaliteit vraagt. Doorheen de dag werd duidelijk dat bedrijven die niet inpikken op opportuniteiten die zich voordoen op het digitale niveau, in de toekomst genadeloos zullen verdwijnen van het toneel. De hierboven besproken elementen zijn dus belangrijke klemtonen - noem het geen trends - in het nieuwe digitale denken.