Inbound Marketing: het einde van traditionele Outbound Marketing [review]

Vorig artikel Volgend artikel

Inbound Marketing De regels van de hedendaagse marketing zijn veranderd. Als marketeer dien je te stoppen met het pushen van berichten en moet je zorgen dat de klanten jou weten te vinden, één van de zaken die o.a. ook beschreven wordt in 'The Referral Engine: Teaching Your Business to Market Itself'. Traditionele 'Outbound Marketing' is voorbij (cold calling, direct mailing, print en online advertising) en het wordt hoog tijd om je te gaan verdiepen in 'Inbound Marketing' (blog posts, social media, Linkedin discussies, etc.). 'Marketing has changed' en de enige manier om te winnen is door de nieuwe 'wetten' goed te kennen en ze naar je hand te zetten. Brian Halligan en Dharmesh Shah, de auteurs van het boek, zijn beiden oprichter van Hubspot. Dit is een online inbound marketing tool en wellicht bij heel wat lezers al bekend. Het boek is voornamelijk bedoeld voor bedrijven die geen weg weten met Youtube, Twitter en Facebook. Denk hierbij aan KMO's of aan CEO's die vaak nog steeds geen enkele notie hebben van social. Maar ook voor iedereen die net begint met online marketing en nog niet echt een idee heeft welke weg ze precies uit moeten. De oude marketingmethode is stervende Volgens het boek is de oude manier van marketing stervende, het is voorbij met het simpelweg gooien van geld voor een print of tv-commercial in de hoop dat dit effect zal hebben. In de huidige wereld dien je het engagement aan te gaan met je klanten, je moet ze een reden geven om je website te bezoeken. En uiteraard van zodra ze eenmaal op je website zijn geweest, moet je ze een reden geven om keer op keer terug te komen. Op de cover van het boek staat dan ook een passende quote van Guy Kawasaki:

If you have more money than brains, you should focus on outbound marketing. If you have more brains than money, you should focus on inbound marketing by reading this book.

'Inbound Marketing' is duidelijk geïnspireerd op schrijvers als Seth Godin en John Jantsch. Het grote verschil met dit boek is dat de focus echter ligt op het bieden van verscheidene 'kapstokken' om daadwerkelijk direct aan de slag te kunnen. Het werk is dan ook onderverdeeld in de volgende 4 delen:

• Deel 1: Inbound Marketing
  • Deel 2: Get Found by Prospects
  • Deel 3: Converting Customers
  • Deel 2: Make Better Decisions
Vooral het tweede deel 'Get Found by Prospects' is hierin een erg duidelijk voorbeeld. Hier bespreekt men de verschillende technieken voor het opzetten van een blog, SEO-optimalisatie in Google en de kracht van verscheidene social media-kanalen en hoe je hier je aanwezigheid kunt opbouwen. Denk hierbij aan het creëren van een Twitter-account tot het aantrekken van fans op Facebook en het opbouwen van connecties op LinkedIn. In deel drie 'Converting Customers' gaat het boek vervolgens verder hoe je je volgers en lezers kunt converteren naar echte leads. Zaken als verleidelijke call-to-actions, het optimaliseren van je landing pages en het onderhouden van je leads tot uiteindelijke klanten komen hier aan bod. Deel vier vertelt vervolgens over hoe je via deze informatie betere besluiten kunt nemen en hoe je je progressie kunt meten. Wanneer komt bijvoorbeeld de behoefte voor je bedrijf om een PR-bureau in te gaan huren? Inbound Marketing is veel meer dan een set trucjes die je moet toepassen. Het is een mindset die door het hele bedrijf gedragen dient te worden. Ieder hoofdstuk sluit af met een handige checklist van zaken die je direct kan ondernemen om je inbound marketing te verbeteren. Inbound Marketing: een goede inleiding tot de nieuwe marketing Net zoals 'The Start-Up of You' is dit geen boek met droge informatie maar een werk vol voorbeelden en anekdotes (variërend van de welbekende Zappos tot een bedrijf in accounting software). Het boek is toegankelijk geschreven en daardoor een goede inleiding tot de nieuwe manier van marketing doen. Mocht je zelf nog weinig ervaring hebben met social media en wil je je eerste voorzichtige stappen ondernemen in dit gebied, dan is het boek een perfecte leidraad. Eventueel kan je ook een (gratis) online training en certificering volgen bij de Inbound Marketing University.