Making Ideas Happen: Overcoming the Obstacles Between Vision & Reality door Scott Belsky

Vorig artikel Volgend artikel

Making Ideas Happen: Overcoming the Obstacles Between Vision & Reality door Scott Belsky In mijn inleidende blogpost hier op Belgian Cowboys schreef ik dat ik mij in eerste instantie zou bezighouden met boekrecensies. Hoogste tijd dus voor mijn eerste recensie. In “Making Ideas Happen’ verteld Scott Belsky waarom creatieve professionals wel goed zijn in het bedenken van nieuwe ideeën maar in de uitvoer van deze ideeën falen. Scott heeft na een zesjarig onderzoek ontdekt dat de meeste mensen die wel slagen in het goed omzetten van een idee naar een product dit wisten te bereiken door het volgen van bepaalde stappen.

 Deze stappen worden uitgelegd in het boek en bestaan in grote lijnen uit drie stappen, namelijk:

  • organiseer en voer uit
  • betrek je omgeving
  • ontwikkel leiderschapskwaliteiten
Het boek begint al meteen goed met het uitwerken van de eerste stap. Volgens Scott kun je ieder idee benaderen als een project, of dit nu een persoonlijk idee of een idee is voor je werkomgeving maakt in deze niet uit. Zodra je uitgaat van deze gedachten kun je vervolgens ieder project uitsplitsen in drie componenten: Action Steps, References en Backburner items. Action Steps: Action steps kun je benaderen als een todo lijst, hou deze items kort en begin ze het liefst met een werkwoord waardoor je zodra je dit leest direct gedwongen wordt tot actie over te gaan. Deze todo lijst kan ook items bevatten die je delegeert aan andere mensen (bel persoon x terug) zolang maar alle todo items uit een project opgeschreven worden. References: References zijn aantekeningen, documentatie alles wat gebruikt kan worden als referentie binnen je project. Denk hier bijvoorbeeld aan notities, handouts, scketches etc. Backburner items: backburner items kun je benaderen als todo items die nog niet uitvoerbaar zijn. Soms tijdens brainstormssessies, lange autoritten etc. kom je op bepaalde ideeën die wel binnen je project vallen, maar op dit moment nog niet realiseerbaar. Ideeën voor de lange termijn, ruwe ideeën die nog niet helemaal goed uitgewerkt zijn, deze kun je schalen onder backburner items. Het mooie aan het boek is dat deze drie componenten en de bijbehorende filosofie niet zomaar wat woorden op papier zijn, maar ook direct in de praktijk toepasbaar op de website van deze ‘action method‘, uitgebreid met gratis iphone/android applicaties en betaalde offline schetsboeken een ipad applicatie etc. Je kunt dus direct wat je leest in de praktijk brengen met een (gratis) account zowel online als offline. Hierdoor begin je direct de ideeën te implementeren voordat je het boek al uit hebt en dit is ook iets wat ik ben gaan gebruiken tot volle succes de laatste tijd. Het enige wat ik mis in deze online methodiek is de mogelijkheid om je evernote aantekeningen en je delicious bookmarks automatisch op te laten nemen in je references, hier heb ik een verzoek toe ingediend en ze zouden er naar gaan kijken ^_^ Ieder idee zal nooit voor 100 procent tot uitvoer komen door eenzame genieën, je zult dus moeten samenwerken. In deel twee van het boek wordt het verschil aangeduid tussen de dromers (mensen die continu nieuwe ideeën aandrijven) de doeners (mensen die voornamelijk focussen op uitvoer, maar niet goed zijn in het aandragen van eigen ideeën) en de incrementalisten  (de laatste verschuiven continu tussen dromers en doeners) en dat ieder team op zijn minst moet opgebouwd zijn uit een dromer en een doener of een incrementalist met ofwel een dromer ofwel een doener. Deel twee verteld ook hoe je deze mensen kunt betrekken bij je project en hoe je je ideeën moet delen met de mensen om je heen om deze beter te ontplooien. Het laatste deel van het boek vervolgens verhaald over hoe je je leiderschaps-kwaliteiten moet ontwikkelen en gebruiken om te zorgen dat je je focus kunt houden op je ideeën en de mensen in je team kunt aansturen. Voorbeelden hiervan zijn:
  • push ideeën naar voren met een neiging altijd over te gaan tot actie, ieder idee moet weer te kunnen vatten zijn in action steps
  • personaliseer actiestappen, als je iedere persoon tijdens een meeting zijn of haar eigen actiestappen laat opschrijven in zijn of haar eigen stijl etc. dan is deze persoon eerder geneigd om deze actie stappen uit te voeren dan dat deze na een meeting centraal door een collega worden rond gemaild.
  • probeer enorme notities te vermijden, hierdoor verlies je focus met het opschrijven van je actiestappen
  • individualiseer je methode om notities te maken, maak notities op een manier waarop jij je het meest comfortabel voelt, hierdoor stijgt de affiniteit met de opgeschreven zaken. Wat voor de een als notitiemethode werkt, hoeft dus niet voor iemand anders te werken.
Een goed boek dus met duidelijke praktijkvoorbeelden en handvatten om je productiviteit te gaan verhogen zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak en met alle opkomende todo lijst applicaties een goede aanvulling door niet alleen te focussen op het todo item zelf, maar ook op het grotere geheel rondom je projecten. Laatste noot: Ieder idee bestaat voor 99 procent uit executie en voor 1 procent uit het idee zelf, Behance (waar Scott de oprichter van is) heeft er zelf een heel blog over gemaakt, wil je nog wat meer achtergrond informatie kijk dan ook eens op the99percent. Verscheen eerder op mijn persoonlijke blog. update: nu ook met slidedeck om het nog gemakkelijker te maken ;-)  
 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies