Resultaten van de jaarlijkse Marketing Survey van The House of Marketing zijn bekend

Vorig artikel Volgend artikel

Marketing managers zijn op zoek naar de juiste balans, dat is mogelijks de belangrijkste learning uit de resultaten van de 2013 editie van de Yearly Marketing Survey van The House of Marketing. De zoektocht naar de juiste mix tussen de verschillende media, de balans tussen broadcasting en sociale media marketing, de moeilijkheid om resultaten juist te evalueren, ... dit alles maakt dat de Belgische marketeers pessimistisch blijven. De blijvende druk op het budget zorgt daar natuurlijk ook wel voor, want ook in 2013 zullen marketeers meer moeten doen met minder middelen. Web_THOM1 Als we de verschillende challenges bekijken waar marketeers momenteel tegen aan kijken dan zien we in de eerste plaats de 'usual suspects' rond loyalty, channel integration en innovation bijvoorbeeld. De challenge die er voor mij het meest uitspringt is echter: "How to be more relevant to customers". Ik heb het altijd moeilijk gehad om te begrijpen dat het zo ver is kunnen komen. Maar dat het een realiteit is zien we elke dag. Producten en diensten die ooit voortkwamen uit consumer needs worden vandaag vermarkt door mensen die soms nog heel weinig zicht hebben op die originele insteek en die eerlijk gezegd soms zelfs heel ver af staan van het product zelf. En omdat consumenten dat niet zomaar meer lijken te tolereren zijn we 'verplicht' om terug eens te gaan luisteren naar die consumenten. Web_THOM2 Sociale media blijven een mysterie lezen we in het rapport, het is duidelijk dat er evenveel believers als non-believers zijn als het aankomt op het gebruik van sociale media in communicatie. Reden lijkt vooral te liggen in het feit dat voor velen nog te weinig resultaat heeft opgeleverd. Misschien verklaart het ook meteen waarom het geloof in massa media terug is, daar de budget indicatoren voor het gebruik van 'paid' media allemaal omhoog lijken te gaan, met daarbij een belangrijke rol toch ook voor online advertising. Daarnaast wordt er ook meer en meer belang gehecht aan 'owned' media met daarbij de bedrijfswebsite als belangrijkste pijler. Of dit echt is door een geloof in de kracht van 'owned' of omdat het een manier is om meer te doen met minder geld is minder duidelijk uit het onderzoek. Web_THOM3 Op het einde van haar intro zegt Nicole Berx, Director van de House of Marketing: "Let's stop talking and start doing". Ik kan mij daar helemaal in vinden :-)

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies