Sponsored stories op Facebook: hoe kan je vermijden dat brands jou gebruiken in hun Facebook ads?

Vorig artikel Volgend artikel

sponsored stories Als je recentelijk goed hebt opgelet op je Facebook account, dan zal je zeker en vast de sponsored stories in je newsfeed hebben zien verschijnen. Ongeveer op deze manier: <Friend’s Name> likes <Brand’s Name>.” Dat zijn eigenlijk de befaamde social ads waar de adverteerder vrienden of connecties wil inschakelen om hun Facebookpagina te promoten. sponsored stories Als jij bijvoorbeeld van het schoenmerk Vans houdt, dan kan het bedrijf Facebook ads maken die jouw vrienden targetten en zullen je vrienden de boodschap "Persoon X likes Vans" op hun feeds zien verschijnen. Als je naam op deze manier in die ads verschijnt, lijkt het alsof je aan brand endorsing doet. Dit limiteert zich niet enkel tot Facebookpagina's aangezien merken je likes gebruiken om ook hun mobiele apps te promoten. Opt-out bij Sponsored Stories Facebook biedt helaas geen mogelijkheid aan om deze social ads uit te schakelen. Als je dus een merk op Facebook liked is de kans groot dat de sponsored stories zullen verschijnen bij de newsfeeds van een vriend. Er is echter wel een 'achterpoortje': door de privacy van je Facebook Likes op private te zetten, kunnen merken je likes niet voor advertising gebruiken. Om dat te doen ga je naar de About page op Facebook en scrol je naar beneden tot het Likes-gedeelte. Daar klik je op de Edit-button en kies je 'Edit Privacy'. De privacy van 'Other' en 'Interests' pas je daar aan naar 'Only me'.