Taco Bell, douze points. Taco Bell, twelve points. [column]

Vorig artikel Volgend artikel

Behalve wie de laatste week in een grot heeft doorgebracht, weet dat in Amerika verleden zondag de Superbowl werd gespeeld. Niet dat iemand ook maar enigszins is geïnteresseerd in American Football, de Baltimore Ravens of de San Francisco 49'ers. Nee, wat hot was on all social media waren de reclamespots die in de pauzes werden vertoond - want de Superbowl is ook het Amerikaanse officieuze nationale kampioenschap tv-spots, waar merken de kans zien zich even in de aandacht van miljoenen kijkers te wringen. Taco Bell had een hartverwarmend spotje (vandaar de titel), Coke ook, Audi was fantastisch, vele anderen gewoon flauw. Maar dat is niet het punt. Wél het punt is dat de hele online wereld nu al dagenlang aan het analyseren, observeren, dissecteren, discuteren is over ... welja, over precies datgene waarvan diezelfde online wereld al jarenlang de ondergang voorspelt: de 30-seconden-tv-spot. Isn't it ironic, zou Alanis Morrisette zingen. Blijkbaar zijn good old tv-commercials nog steeds excellente conversation starters. En zo werden ze door vele merken ook ingezet, als startpunt voor verdere online en social media conversaties. Maar die kregen bijlange niet zoveel aandacht. Want aandacht trekken, dat is waar het om gaat. Met spots die speciaal voor deze gelegenheid zijn bedacht, en niet noodzakelijk een veel langer leven beschoren zijn. In die zin heeft de gemiddelde Superbowl-commercial evenveel met tv-reclame te maken, als het Eurosongfestival met muziek - zie opnieuw de titel. Het is gemiddeld een aaneenrijging van vreemde, opvallende, vaak amusante en even vaak snel vergeten excentriciteiten. Fans zullen zeggen dat één zo'n spot een merk definitief kan lanceren, kijk maar naar Apple in 1984, zeggen ze, en ze hebben gelijk, toch wat die ene keer betreft. Maar het is moeilijk andere voorbeelden te vinden, net zo moeilijk om naast Abba nog één andere groep of artiest te noemen die een lange carrière aan het Songfestival wist over te houden. Voor vele anderen geldt dit. En daarom deze vrolijke afsluiter.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies