Apple's To Do lijst voor 2013

Vorig artikel Volgend artikel

Apple John Siracusa schrijft al sinds 1999 voor het techblog Ars Technica, en maakte zich deze week de bemerking dat het tijd is voor Apple om de mouwen op te stropen. Hij stelde de volgende ToDo lijst samen:

    • iOS7 Lanceren: iOS is begonnen met een enorme voorsprong op de competitie, en het bleef die voorsprong deels behouden door een continue en voortdurende verbetering, getuige daarvan de 6 releases in 6 jaar. Maar er is nog zoveel werk aan de winkel. Het zal dus uitkijken zijn naar iOS7.
    • Diversifiëren van het iPhone producten gamma: er zou meer dan 1 iPhone moeten zijn. Het gaat niet op om modellen van voorgaande generaties goedkoper te verkopen. Apple zou andere - meer aantrekkelijke - modellen met een specifiek doelpubliek moeten maken. Apple heeft in het verleden al dezelfde strategie toegepast op de de Mac, iPod en de iPad. Nu is het de beurt aan de iPhone. Goedkoper, kleiner, groter, of een combinatie van allen. Er is maar 1 boodschap hier: meer modellen van de iPhone.
    • Hou de iPad scherp. lanceer nieuwe, dunnere, snellere en lichtere iPads, doe gewoon wat de markt verwacht. Goedkoper zou ook geen kwaad kunnen. De mini was een goede start in de juiste richting, maar drop de iPad 2 en lanceer een nieuw model dat de 'budget-rol' vervult. Een krachtigere iPad Pro zou ook fantastisch zijn.
    • Lanceer meer en betere Retina Macs. De eerste Retina MacBook Pro kon nauwelijks de processing power opbrengen om die duizelingwekkende pixels naar het scherm te pushen. Er waren ook problemen met Burn-in van de schermen. De nieuwe te lanceren MacBook Pro lijn zou die eerste problemen moeten kunnen achter zich zetten.
    • Zorg dat Message correct werkt: Apple's Message service is razendsnel aan het kantelen in de richting waar MobileMe ook geëindigd is, een subbrand waar het merk Apple zich niet langer mee wilde associëren. Gebruik 2013 om dit recht te zetten, en lanceer het als een subbrand van iCloud. Wat ons naadloos brengt tot ...
    • Verbeter de service van iCloud. iCloud is mijlenver voor op MobileMe, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering. Neem Google als benchmark van service betrouwbaarheid en prestaties. Evalueer welke API's goed werken onder iCloud en fix diegene die niet goed werken.
    • Blaas iLife en iWork nieuw leven in. Beide applicaties hebben dringend serieuze aandacht nodig. De laaste release van iLife was 2 jaar geleden, bij iWork is dat vier jaar geleden. Mac-users gebruiken nog steeds deze apps, laat ze niet in de steek.
    • Win de harten terug van de Mac Pro gebruikers. Deze die-hards hebben in 2012 niet de upgrade gekregen die ze verdienden, en - zoals Tim Cook aangaf op de WWDC in 2012 - er wordt gewerkt achter de schermen aan iest 'groots later dit jaar'. We zijn nu 2013 en hebben nog steeds geen evolutie/revolutie gezien.
    • Doe iets met TV. Na jaren van langzaamaan momentum bouwen is het nu tijd om keuze te maken: of Apple gaat ervoor en komt met iets op de proppen, of Apple zwijgt en praat er nooit meer over. Maak een Apple TV scherm, zorg voor 3rd party applicaties die hierop kunnen draaien, koop Netflix, revitaliseer die markt, wat je ook beslist, doe iets! Het is een moeilijke markt, en een nog moeilijker probleem, maar het is tijd voor actie!
Een interessante lijst, bijna alle punten leggen pijnpunten bloot die we maar al te graag door de vingers zien, maar die iedereen wel opgelost wil hebben. Siracusa sluit echter af met de opmerkingen dat er helaas maar 2 ToDo's op deze lijst voorkomen die Apple helpen om over de 35% daling in de stockprijs heen te komen. En laat nu dat de grootste driver zijn heden ten dage. We zullen onze evaluatie maken op einde van het jaar.

Bruno de Regge

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies