Chat apps hebben SMS ingehaald, hoe erg is dat voor de aanbieders?

Vorig artikel Volgend artikel

Er is een reden dat aanbieders van mobiele diensten bang zijn van partijen zoals Whatsapp, dat is begrijpelijk want op dit moment worden er meer berichten verstuurd via deze diensten dan dat er nog SMS berichten worden verstuurd. Dat deze informatie klopt weten we door de analisten van Informa. Europa’s digitale leider, Neelie Kroes, melde het nieuws maandagochtend op Twitter. Web_NeelieTweet

Informa zegt dat er in 2012 dagelijks wereldwijd bijna 19 miljard berichten zijn verstuurd door apps zoals Whatsapp tegenover 17,6 miljard SMS berichten. Er wordt door de analisten verwacht dat het contrast tussen de twee in 2014 nog groter zal zijn, de verdeling zal dan ongeveer zijn 21 miljard SMS berichten tegenover bijna 50 miljard app berichten. Wanneer je bovenstaande cijfers ziet verwachten we dat het aantal verstuurde SMS berichten op de korte termijn nog wel zal toenemen. De grote groei is natuurlijk te zien bij de berichten die verstuurd worden via de apps. De groei wordt gestimuleerd door bijvoorbeeld Nokia die een telefoon op de markt brengt met speciale WhatsApp toetsen.

Het lijkt er slecht uit te zien voor mobiele aanbieders wat betreft SMS, maar niets is wat het lijkt. Zo somber is de situatie nog niet.

Terwijl de volumes van niet SMS berichten het winnen van de traditionele SMS berichten blijft het aantal gebruikers van niet SMS berichten lager (Hoeveel lager is helaas niet bekend).

Volgens Informa analist Pamela Clark-Dickson waren er 3,5 miljard SMS gebruikers in 2012. Er is ook gekeken naar de chatapps, hierbij is gekozen om te kijken naar Whatsapp, BlackBerry messenger, Viber, Nimbuzz, Apple’s iMessage en KakaoTalk. Aan het einde van 2012 waren er 586,3 miljard gebruikers op deze platforms. Hierbij zijn het aantal gebruikers van het populaire Facebook messenger voor Android en TenCent uit China niet meegenomen, zij hebben ieder ook nog eens tussen de 100 – 500 miljoen en 300 miljoen gebruikers.

Er is gekeken naar het aantal gebruikers en de gebruiksfrequentie van mobiele apps, daaruit is gebleken dat er frequenter berichten worden verstuurd via de apps dan dat het wordt gedaan via SMS. Het gemiddelde bij de app gebruikers is 32,6 berichten per dag tegenover 5 SMS berichten.

Deze getallen spreken voor zich omdat de meeste apps gratis te gebruiken zijn, we moeten wel op onze hoede zijn voor de veronderstelling dat elk app bericht staat voor een “verloren” SMS bericht.

De app gebruikers zijn waarschijnlijk ook SMS gebruikers, voorbeeld, je gebruikt whatsapp maar wil een bericht sturen naar iemand die een andere app gebruikt of naar iemand die een simpele telefoon heeft. Dan moet je dus alsnog een SMS bericht sturen, dit is het sterke punt van SMS want elke mobiele telefoon kan SMSen. Dit is voor sommige bedrijven heel belangrijk.

Dan is er nog één belangrijke onbeantwoorde vraag: Stel dat het SMS verkeer in grote mate gaat afnemen, hoe groot zal dan het aandeel van de mobiele aanbieders zijn als het gaat om IP gebaseerde messaging?

Wat nu het geval is, is dat de analyse van de markt van Informa nog geen informatie bevat over Joyn. Joyn is een wereldwijd platform dat het mogelijk maakt om berichten en documenten te delen en het werkt op alle (of in ieder geval op bijna alle) mobiele apparaten. Joyn is pas net begonnen dus er zijn nog geen echte cijfers over bekend. Er wordt gezegd dat de mobiele industrie niet samen kan werken, maar wat als ze met de rug tegen de muur staan, moeten ze dan meegaan met de trend? Volgens Clark-Dickson kan dit en zijn mobiele aanbieders in staat om een eigen IP messaging app aan te bieden.

Dan zijn er nog services als Telefonica’s Tu Go en Rogers’s One Number die de traditionele telefoon functies overbrengen naar desktop. Deze services maken het verschil tussen SMS en IP messaging wel heel klein. Wanneer de aanbieders een soortgelijk iets aan kunnen bieden dan maakt het uiteindelijk niet uit of het technisch een SMS is of iets anders.

Vergeet ook niet dat aanbieders bepaalde aanbiedingen kunnen doen op het gebied van messaging apps. Bijvoorbeeld WhatsApp is partners met 3 Hong Kong en RCom, zij verkopen WhatsApp bundels voor thuis gebruik. Het doorbreekt de netneutraliteit maar het is een tactische stap voor mobiele aanbieders.

Het enige wat duidelijk is, is de snelheid waarmee alles plaats vindt. SMS is 20 jaar oud terwijl mobiele apps ongeveer 5 jaar bestaan. Resultaten voorspellen is iets waar je voorzichtig mee moet zijn maar het ziet er naar uit dat SMS uiteindelijk wordt vervangen door IP messaging.

Dit bericht werd overgenomen van Dutch Cowboys

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies