De Samsung Galaxy K zoom is smartphone en fototoestel [review]

Vorig artikel Volgend artikel

SamsungGalaxyKzoom Het volgende toestel dat we bij BelgianCowboys mochten testen is de Samsung Galaxy K zoom. Zoals de naam doet verluiden gaat het hier over een combinatie smartphone – digitale camera. Langs voor bekeken lijkt dit toestel op een normale Samsung Galaxy smartphone. Het 4,8 inch scherm heeft, zoals we bij Samsung kennen, weer mooie heldere kleuren. De afgeronde hoeken en metalen rand geven het een stijlvolle look. Desondanks dit alles zit z’n kracht aan de achterkant. SamsungGalaxyKzoom1 Van zodra je het toestel omdraait, lijkt het alsof je een digitale camera vast hebt.  Er is namelijk een joekel van een lens ingebouwd. Deze komt zo’n centimeter boven de backcover uit.  De belofte is dan ook dat deze smartphone je digitale camera overbodig maakt. Met een 20,7 megapixel camera heb je technologie in handen die in dezelfde reeks zit als de meeste digitale camera’s. Wij namen de K zoom mee op wandeltocht om hands-on z’n prestaties te testen. Ondanks de grootte van de lens, ligt de Galaxy K zoom goed in de hand. De backcover in plastic bevat een lichte structuur door 100 kleine gaatjes waardoor hij zelden uit je handen zal glippen. SamsungGalaxyKzoom2 Van zodra je de camera activeert, komt de lens uitgeschoven.  Aan de zijkant van het toestel bevindt zich een knop waarmee je foto’s neemt.  Dit is naar mijn gevoel een goede keuze geweest.  Wanneer je namelijk stabiele foto’s wil nemen, is een fysieke knop altijd interessanter dan het touch screen. De K zoom neemt vlot foto’s, zonder enige vertraging, zoals je gewoon bent van je digitale camera. Natuurlijk komt het toestel met de Samsung foto software die we al kenden van de andere Galaxy smartphones. SamsungGalaxyKzoom4 De Optical Image Stabilizer moet ervoor zorgen dat je nooit meer bewogen foto’s trekt.  In praktijk werkt dit niet altijd zoals beloofd, met vaak nog wazige foto’s als gevolg.  Toch zien we wel verbetering ten opzichte van ‘gewone’ smartphones. Aan de achterkant bevindt zich een Xenon flitser die echt wel beter resultaat geeft bij foto’s met flits. Dankzij de lens kan je tot 10x inzoomen zonder al te veel kwaliteitsverlies.  Dit is toch wel een groot pluspunt ten opzichte van andere smartphones. SamsungGalaxyKzoom3 Binnenin het toestel wordt alles gestuurd door een Exynos Hexa 5 processor.  Er is tevens een MicroSD (tot 64 gb) slot voorzien, zodat je de 8GB geheugen voldoende kan uitbreiden om je foto’s op te slaan.   Vanzelfsprekend draait het toestel op Android 4.4 KitKat. Met de camera kan je video’s in Full HD 1080/60p maken. De Samsung Galaxy K Zoom wordt tegen 400€ verkocht bij de meeste dealers en is verkrijgbaar in wit, zwart of blauw.  Hij komt standaard met een MicroUSB kabel en oortjes. Conclusie: Een goed toestel voor smartphone gebruikers die veel belang hechten aan betere foto’s, zonder professioneel met fotografie bezig te zijn, daar komt de K Zoom nog veel tekort.  Laat je niet afschrikken door de grootte van de lens, deze zal je amper voelen in je broekzak.