Is Facebook Home een slimmere stap naar #WorldDomination dan een Zuckerphone?

Vorig artikel Volgend artikel

Eerder deze week lanceerde The Zuck Man zijn nieuwste paradepaardje: Facebook Home. Eerste vaststelling, en voor velen al meteen de Bummer van het Jaar: Home is geen smartfoon. Eigenlijk is dat heel logisch. Om te bewijzen waarom moeten we even terug naar het ‘pre-mobile era’. Je weet wel: die tijd dat we internet enkel gebruikten op computers. Wel, in die periode is Facebook allerlei activiteiten te gaan integreren/opslorpen. Denk maar aan chatten (via Skype), gaming (Farmville en co),  connecteren met merken via Pages, location based stuff via Places en de eigen ‘zoekmachine’ Graph Search enz.. Facebook werd veel meer geworden dan ‘zomaar’ een site, FB is voor veel internetgebruikers het ‘episch centrum’ van hun online leven. Web_FacebookPhone Zo heeft Google nog wel meer unique visitors dan Facebook (153 tov 137 miljoen/ maand) maar als het aankomt op ‘time spent per person’ verslaat FB Google ‘vingers in de neus’: een hallucinante 7u45 tegenover 1u47. En rara, naar welke ‘stats’ de adverteerders kijken? Maar toen werd het internet mobiel. En plots was Facebook weer gewoon één van de apps. En zelfs één van de traagsten van de klas. Remember hoe lang het duurde voor FB een app had die naam waardig en voor die ‘ont-bugd’ was? Al snel gonsde het van de geruchten dat Zuckerberg zijn werelddominantie zou trachten te herstellen met een Facebook phone. Maar Zuckerberg’s wil geen hardware verkopen maar, zoals gezegd, advertising space. Zijn concurrent is dus niet LG of Apple maar Google. Waarom zou Facebook dus véél kosten en moeite doen om een eigen smartphone te ontwikkelen als het makkelijker en goedkoper kan? Enter: Home, een soort van super-app die je toelaat om te bellen, sms-en, surfen zelfs, ‘without leaving Home’. Via notifications blijf je op de hoogte van updates, berichten enz. Inderdaad een beetje zoals Facebook op je ‘gewone’ computer. En is Home dan zo’n geniale zet? The Fast Lane to World Domination? Wel, ik vrees van niet. Ten eerste is het blijkbaar weer Bug Galore. Gevolg: de recensies zijn magertjes (de helft van de users geeft Home maar 1 ster op 5.) Dit houdt het risico in dat ‘early adopters’ gaan afhaken en Home bij de Critical Mass nooit echt gaat doorbreken. Reken daarbij nog de Social Media Fatigue die ontegensprekelijk al bezig is en die ontegensprekelijk nog zal versterkt worden Notification Overload die Home op onze smart phones teweeg brengt. My 50 cents? Ik denk dat Home de Social Media Fatigue die bij velen nog latent is, zal versnellen en dat we zullen teruggrijpen naar de normale FB-app waardoor we zelf kunnen kiezen wanneer we welk kanaal (mail, sms, Instagram, web..) raadplegen. En hopelijk voor Facebook is de aangerichte schade beperkt gebleven zodat hun app nog op het eerste screen van je smartphone zal staan. En niet op scherm 6.. of 16.