Anheuser-Busch grootste sponsor van de wereld

Vorig artikel Volgend artikel

Anheuser-Busch grootste sponsor van de wereld

Wereldwijd wordt er dit jaar 43,5 miljard dollar uitgegeven aan sponsoring. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen. Het voorbije jaar bedroegen de uitgaven 37,9 miljard dollar. Het grootste bedrag wordt uitgegeven aan sportsponsoring, gevolgd door charitatieve doelen, entertainment, tours en attracties, festivals, fairs en jaarlijkse evenementen en kunstactiviteiten. De grootste sponsor van vorig jaar de Amerikaanse brouwgroep Anheuser-Busch, die ongeveer 360 miljoen dollar in sponsoring investeerde.

"In Noord-Amerika stegen de uitgaven van 14,9 miljard dollar vorig jaar naar 16,8 miljard dollar dit jaar," aldus het magazine Marketing News. "In Europa werd er een stijging opgetekend van 7,6 miljard dollar naar 11,7 miljard dollar, terwijl de uitgaven in de regio Asia-Pacific van 7,6 miljard dollar naar 9,5 miljard dollar stegen. In Centraal- en Zuid-Amerika werd er een stijging van 3 miljard dollar naar 3,5 miljard dollar opgemerkt. In de rest van de wereld stegen de sponsorbestedingen van 1,8 miljard dollar naar 2 miljard dollar."

De Amerikaanse bedrijven domineren de markt van de sponsoring. Na Anheuser-Busch volgden vorig jaar immers PepsiCo (340 miljoen dollar), Coca-Cola (260 miljoen dollar), Nike (240 miljoen), General Motors (235 miljoen dollar), Miller Brewing (190 miljoen dollar), AT&T (160 miljoen dollar), Sprint Nextel (150 miljoen dollar), Toyota (150 miljoen dollar) en Ford (145 miljoen dollar). De sponsoring van beurzen en tentoonstellingen nam in de Verenigde Staten vorig jaar 58 procent van het totale sponsorbudget voor zijn rekening, gevolgd door conferenties en seminars (27 procent), roadshows en mobiele marketing (10 procent), sport en entertainment (13 procent) en guerrilla marketing (2 procent).

[Bron: Managing 21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies