Twitter Sports Year 2016

Twitter Sports Year 2016

Vorig artikel Volgend artikel

Gastartikel geschreven door Carl Vanormelingen (LinkedIn - Twitter)

Twee weken geleden toonde Twitter België in het befaamde Koning Boudewijnstadion hoe het zal inzetten op de mooie sportzomer die ons allen te wachten staat: de Olympische Spelen in Rio, de Tour de France én niet te vergeten, het Europees Kampioenschap Voetbal!

Tijdens het Sports Year event gaven o.a. Bert Marievoet (Country Manager België) en Matt Taylor (Head of Research EMEA) een dieper inzicht op de sportzomer.

Enkele weetjes:

  • Wereldwijd zijn er 320 miljoen actieve (ingelogde) gebruikers;
  • Dagelijks worden er 500 miljoen tweets verstuurd;
  • 44% gebruikt Twitter dagelijks;
  • 78% verstuurd tweets via zijn mobiele telefoon;
  • 67% van de Belgen videos bekijkt in zijn twitterfeed;
  • Er 150x meer videos werden bekeken het voorbije jaar.

Tour de France:

  • Tijdens de Tour de France 2015 werden er 4,5 miljoen tweets verstuurd (20% toename t.o.v. 2014) en 5,3 miljard impressies gegenereerd in Europa;

#EURO2016

  • De Twitteraccount van onze Rode Duivels (@BelRedDevils) is één van de vijf meest gevolgde accounts van het EK-voetbal #Euro2016 (402.000 followers);
  • De voetbalmatch #GNTWOL had een bereik van 4,6 miljoen impressies;
  • 2 op 5 tweet terwijl ze naar de match op de televisie kijken;
  • 1 op 3 tweette al over een tv-reclame terwijl ze naar een tv programma keken;
  • 1 op 2 zocht via Twitter informatie over een product dat ze in een tv-reclame zagen;
  • 70% van de Belgische Twittergebruikers interesse hebben in voetbal;
  • 75% van de Belgische Twittergebruikers Twitter gebruikte tijdens de Wereldbeker voetbal in 2014;
  • 60% van de Belgische Twittergebruikers het EK-Voetbal op tv te zal volgen;
  • 61% van de Belgische Twittergebruikers van mening is dat het EK Voetbal een positieve invloed zal hebben op de zomer

Twitter als ideale sociale (sport)medium

Over een kleine 3 maanden is het zover: het Europees Kampioenschap voetbal! En hierbij is Twitter hét ideale medium om in real-time over sportwedstrijden te praten. Twitter wordt vandaag al veelvuldig gebruikt bij sportwedstrijden. Denk maar aan de ophefmakende wedstrijd tussen Anderlecht en Olympiakos eind februari waarbij de scheidsrechter heel wat fouten maakte, wat een kettingreactie van tweets opleverde.

Hashtags krijgen een eigen leven op Twitter

Bert benadrukte het belang van de authenticiteit van Twitter: iedereen kan elke tweet zien, het is real-time, chronologisch én sterk naar conversatie gericht. Als er iets in de wereld gebeurd, zie je het vaak eerst op Twitter en pas een kwartier later op andere (sociale) media. Vervolgens gebruikte hij het verhaal van het klein Afghaanse jongetje dat zich Messi waande.

Messi - Unicef tweet

Dit jongetje had een Messi shirt uit een plastic zak gemaakt. Reporters spotten het jongetje en even later werd de tweet opgepikt door het social media team van Messi die hem (via Unicef) enkele weken later een echt Messi truitje bezorgde. Bert benadrukte dat zoiets enkel mogelijk is via een platform als Twitter omdat het publiek en toegankelijk is voor iedereen. Sinds enkele weken kan je iemands profiel bezoeken, ook al ben je niet ingelogd (tenzij het profiel afgeschermd is uiteraard). De Twitter startpagina (log-off pagina) bevat voortaan pure Belgische content.

Video neemt de bovenhand

Twitter wordt steeds audiovisueler en ziet een ware explosie, zowel in consumptie als het posten van videos. Uit eigen onderzoek worden videos 6x vaker geretweet dan foto’s. Het gebruik van videocontent stijgt explosief: zo werden er 150x meer videos bekeken in de laatste 12 maanden alsook wordt er dagelijks 40 jaar aan video via Periscope bekeken.

Mobile share of digital views

Toekomstplannen Periscope?

Via Periscope kan je al enige tijd via één druk op de knop een livestream te starten. Anderen kunnen meekijken, reacties achterlaten en je livestream liken. Momenteel kent de applicatie wereldwijd al meer dan 10 miljoen gebruikers, een aantal dat explosief blijft stijgen.

Op de vraag “hoe zal de verdere integratie van Periscope binnen Twitter gebeuren” ging Bert niet al te diep op in. Wel wist hij te vertellen dat je vroeger de Periscope mobiele applicatie op je smartphone nodig had om videos te bekijken, terwijl je nu Periscope videos rechtstreeks vanuit je twitterfeed kan bekijken (tenzij je ze wil liken). Daarnaast verwacht hij veel leuke videocontent door de samenwerking die Periscope met GoPro aanging. Zo kunnen GoPro gebruikers hun avonturen voortaan broadcasten via Periscope.

Kan je zomaar een (sport)wedstrijd broadcasten via Periscope?

Het antwoord was dubbel: enerzijds zal Periscope nooit toestaan dat de rechten van rechtenhebbers (bijvoorbeeld Telenet) worden geschonden. Anderzijds heeft Periscope er niets op tegen dat je tijdens een voetbalwedstrijd een livestream opzet en doodleuk commentaar geeft bij een wedstrijd, iets wat Matt Taylor (hevig Arsenal supporter) al vaker meemaakte.

Adverteerders en rechtenhebbers/rechtenhouders kunnen echter wel gaan samenwerken waarbij Twitter fungeert als een tussenlaag ter versterking van de videocontent. Zo sloegen SBS Belgium en Frisk eind 2015 de handen in elkaar voor de lancering van de eerste Belgische campagne via Twitter Amplify, de tool van de microbloggingsite die mediabedrijven en merken in staat stelt populaire tv-content te verspreiden bij een veel groter publiek dan de eigen kijkers en organische volgers.

Zo kunnen doelgroepen een specifiek moment opnieuw beleven of voor het eerst bekijken op hun mobiele telefoon, terwijl ze deelnemen aan gesprekken op Twitter. Concreet werd een videofragment van het populaire programma De Slimste Mens Ter Wereld (DSMTW) voorzien van een korte zes seconden durende merkintegratie van Frisk en als gesponsorde premium content verspreid naar getargete doelgroepen.

Promoted tweets en Twitter Amplify

Momenteel zijn ‘promoted tweets’ de meest gebruikte vorm van adverteren. Enkele mooie voorbeelden:

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies