Verval niet in clichés op je LinkedIn-profiel

Verval niet in clichés op je LinkedIn-profiel

Vorig artikel Volgend artikel

LinkedIn, ‘s werelds grootste online professionele netwerk, maakt vandaag de top 10 meest gebruikte woorden op LinkedIn-profielen bekend. Daarbij is gekeken naar de informatie op miljoenen profielen wereldwijd. Traditiegetrouw ziet LinkedIn elke derde week van januari een piek in het aantal aanpassingen op het platform. Veel Belgische professionals maken in die periode hun goede voornemens waar en gaan aan de slag met het zoeken naar die droombaan. Het is dé periode voor professionals om hun profiel een boost te geven.

Het creëren van een veelzeggend profiel blijkt echter moeilijker dan gedacht. Veel mensen vervallen in holle termen, de zogenaamde buzzwoorden. Belgisch talent noemt zichzelf massaal ‘gespecialiseerd’, ‘ervaren’ en ‘strategisch’. En daarmee onderscheid je je niet van de rest.

Dit zijn de 10 meest gebruikte woorden op Belgische LinkedIn-profielen:

  1. Gespecialiseerd
  2. Leiderschap
  3. Strategisch
  4. Expert
  5. Gepassioneerd
  6. Gefocust
  7. Ervaren
  8. Master
  9. Gecertificeerd
  10. Creatief

“Opvallend is dat het Belgische talent veel waarde hecht aan hun opleiding,” geeft Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux aan. “Wereldwijd speelt dat helemaal niet, maar Belgen voegen massaal ‘Master’ toe aan hun profiel.”

Voeg persoonlijkheid toe door context

Hoewel de buzzwoorden zeker interessant klinken, voegen ze zonder context weinig toe aan het professionele profiel. Stef Verbeeck, personal branding specialist, benadrukt dat:

“Talent doet er goed aan om niet klakkeloos populaire termen te gebruiken op hun online profiel, maar ook te omschrijven hoe ze die in de praktijk brengen. Communiceer je meerwaarde als professional zo duidelijk mogelijk. Bedrijven zijn niet op zoek naar leuke mensen om stoelen te vullen, maar naar unieke profielen die helpen de doelen van de organisatie te bereiken.”

“Recruiters vinden persoonlijkheid zelfs belangrijker dan werkervaring,” geeft Molenaar aan. “En die kun je niet omschrijven in algemene termen. Gelukkig kan je tegenwoordig eenvoudig al je prestaties, ervaring en skills online etaleren. Het is echt niet meer nodig om te vervallen in clichés”.

#StartSomething

Om alle professionals die van plan zijn hun profiel te updaten een eind op weg te helpen, start LinkedIn vandaag de social campagne #StartSomething. Daarin worden tips gegeven voor een sterk persoonlijk profiel. Meer informatie en tips vind je hier.

Jiri Truijen

Jiri is hoofdredacteur van Belgiancowboys. Hij richt zich vooral op Technologie & Gadgets.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies