Dronevertising!

Dronevertising!

Vorig artikel Volgend artikel

Gastartikel door Dennis De Cat:

Meer info: Facebook / LinkedIn / Slideshare / THoM


Drones zijn in, ongelofelijk in!

Iedereen die de kans kreeg om de Websummit in Dublin of The Next Web Conference in Amsterdam te bezoeken zou reeds overtuigd moeten zijn van het idee dat technologie de bovenhand krijgt, ook in marketing. Dronevertising is het gebruik van een of meerdere onbemande drones voor advertentie- en marketing communicatie doeleinden. Mijn voorspelling? Dronevertising komt in 2016 naar België. En het zal jou onderscheiden van de anderen.

Een eerste succesvolle dronevertising campagne werd in Rusland uitgevoerd door het fast food merk “Wokker”. Bekijk de volledige video van de campagne hier:

Dit bedrijf wou bedienden die in een kantoor voor financiële diensten werken in de buurt van “Wokker” eraan herinneren dat ze altijd voor hen paraat staan, ook tijdens de lunchpauze. De startup Dronecast, ‘s werelds eerste provider van advertising en promotionele diensten op basis van drones ging deze uitdaging aan. Wokker rapporteerde dat de verkopen tijdens de campagneperiode als een vuurpijl omhoogschoten met meer dan 40%. De campagne bracht een uitmuntende ROI op.

Kan u zich het potentieel voor uw industrie voorstellen? Hieronder heb ik een aantal ideeën opgesomd die jou klaarstomen voor dronevertising in 2016:

Voor retailers: Kies het geografische gebied rond jouw winkel dat je wil bereiken. Stuur jouw licht- en geluid uitzendende drone richting dit gebied. Vervolgens kan de drone coupons/flyers laten vallen die mensen uitnodigen om jouw winkel te bezoeken en er een kijkje te nemen. Uiteraard zal je een korting aanbieden op één van de producten waarop je een hoge marge behaalt. Kan je je de mogelijkheden al inbeelden wanneer je een winkel hebt in één van de drukste winkelstraten van de stad? De ideale manier om op te vallen, toch?

Voor evenementorganisatoren: Creëer een uniek ‘exclusief’ verhaal rond jouw evenement via een ‘drone invite’. Vlieg rond de meest populaire stedelijke gebieden en richt je laserlichten op mensen die het best passen binnen de doelgroep van jouw evenement. Net als een politiewagen die je oproept om je naar de zijkant van de baan te begeven via LED communicatie, kan je een bericht weergeven dat gasten op een engagerende manier uitnodigt (vb. Volg mij naar het beste feestje ooit!).

Voor merken die lichte objecten produceren (vb. condooms): Neem een ‘top topical’ kalender (die kan je hier vinden), kies een relevante gelegenheid om aanwezig te zijn in het leven van je consument (vb. valentijn), kies een impactvolle locatie waar je een zo groot mogelijk spill-over effect hebt in termen van reach en… drop je product (vb. drop condooms tussen kussende koppels) en display fascinerende berichten. Op die manier zal je inspelen op de meest recente trend van contextuele marketing.

Dus, in het kort, enkele van de meest voor de hand liggende voordelen van dronevertising voor marketers:

  • Je bouwt een ‘uniqueness’ rond jouw merk omdat erg weinig concurrenten op deze opportuniteit inspelen.
  • Voeg een toets van creativiteit toe en ‘earned media’ zal bij jou aankloppen. Journalisten en bloggers happen naar een advertentieprimeur dat de aandacht trekt.
  • Je bent een schoolvoorbeeld van een ‘mobile-first’ campagnelancering omdat je in essentie mensen bereikt die voordeel halen uit jouw boodschap of promotionele dienst wanneer ze hun gsm gebruiken.
  • Het schept de mogelijkheid om een best practice te implementeren in hypertargeting aangezien je je richt tot een hyper-lokaal publiek.
  • Voorlopig is het goedkoop! Een drone huren voor advertentiedoeleinden kan al voor €500 per dag. Begin je CPM’s alvast te berekenen en bereid je voor om verbluft te worden door de effectiviteit van deze nieuwe trend als reach medium.

We bevinden ons slechts in de beginfase. Toekomstige opportuniteiten worden nog impactvoller. Drones worden steeds gesofisticeerder in termen van gewicht, stabiliteit en autonomie, etc. In 2016 zullen drones jouw perfecte ‘partners in crime’ zijn voor guerrilla marketing strijden en voor het overwinnen van jouw plek in het ‘earned media’ landschap. Zij die nu experimenteren, zullen de vruchten plukken van innovatieve ‘brand building’ wanneer dronevertising in de toekomst boomt.

Merk jij opportuniteiten voor jouw merk op maar weet je niet hoe je het in jouw strategie kan implementeren? Contacteer The House of Marketing of stuur een mail naar dennis.de.cat@thom.eu.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies