iMinds: op zoek naar het inzicht

Vorig artikel Volgend artikel

Op 8 november vond in het ICC Gent de iMinds conferentie plaats, een van de belangrijkste events van de Creative Media Days. Het was een druk gevulde dag met een interessante mix van keynotes en break-out sessions met nationale en internationale sprekers zoals Andrew Keen, Jim McKelvey, Duco Sickinghe, ... noem maar op. Wij waren erbij en spraken onder andere met Jim. Voor we daar verder op ingaan, eerst even kort op de Creative Media Days. Deze week vol events (in Gent en Brussel) werd opgezet met de bedoeling te gaan kijken en onderzoeken wat de rol is van ICT innovatie binnen de media. Welke zijn de creatieve mogelijkheden en opkomende business modellen die media kunnen doen evolueren? Future Media Lab, de Fail Conference, TEDx Brussels en iMinds waren maar enkele van de vele events die week. Eén van de belangrijkste topics die op iMinds meermaals aan bod kwam was de impact van de digitale innovatie op de bestaande businessmodellen van de media, en vooral op het feit dat nieuwe spelers te weinig respect tonen voor de de kost en de waarde van content creatie... of dan vooral de rechten en plichten die daaraan verbonden zijn. Laat dat nu ook net het onderwerp zijn waar ook Christian van Thillo het de avond voordien op het iMinds diner tijdens zijn speech over had. Wij spraken er op iMinds over met Robert Levine, auteur van 'Free Ride: How the Internet Is Destroying the Culture Business and How the Culture Business Can Fight Back'. Hij argumenteert dat tech bedrijven parasiteren op het harde werk van media bedrijven door content die niet van hen is gratis of goedkoper weg te geven, een argument waarbij Youtube of The Huffington Post als grote voorbeelden worden geschoffeerd van hoe het niet mag. Tijdens ons gesprek over piracy en copyright werd ook Creative Commons toegevoegd aan het lijstje van evil. Het boek moet ik nog lezen maar het was alvast een boeiend gesprek. Heeft hij een punt als hij zegt dat Free als model niet correct is als je er zelf niet voor gekozen hebt? Ik vind van wel. Maar het Free en Freemium hebben evenwel ook voor veel innovatieve business modellen gezorgd en dus vond ik Robert's visie toch vooral heel éénzijdig eerlijk gezegd. Een ander boeiend gesprek had ik met Jim McKelvey van Square (mede-oprichter is Jack Dorsey, mede-oprichter van Twitter). De belangrijkste vraag: wat heeft de mede-oprichter van een service voor mobiele betalingen te zeggen over media? Maar daar ging hij het dus niet over hebben, zijn verhaal (later op de dag) zou gaan over innovatie. "Jack en ik zijn hier destijds aan begonnen omdat we samen iets wilden doen. Dat was de basis. De eerste paar weken hebben we ons opgesloten en zijn we op zoek gegaan naar een probleem om op te lossen. Dus eerder dan te vertrekken van een innovatie zoals meestal gebeurt zijn we op zoek gegaan naar het interessantste probleem waar we ideeën op konden verzinnen. En van daar komt Square. Voor ik met Jack begon was ik glasblazer. En als kleine zelfstandige handelaar had ik regelmatig probleem om kleine betalingen af te handelen, vooral als deze - en dat was meestal zo - niet plaatsvonden in mijn shop. Dat was het probleem dat we geselecteerd hadden." Geen rocket science zegt u. Klopt. Maar toen we later die dag de ronde deden bij de verschillende ICT-media startups ontging het ons niet dat we vooral technologie zagen en maar zelden een oplossing voor een probleem. Al bij al een hele interessante dag. Het vroegere IBBT, sinds kort dus iMinds heeft zijn 'herlancering' dus zeker niet gemist. Blijven volgen!

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies