Primetime is multimedialer dan ooit

Vorig artikel Volgend artikel

Digimeter Tijdens de periode augustus - september 2012 heeft iLab.o van iMinds de 5de wave van het onderzoek naar media & ICT gebruik onderzocht en het rapport daarvan is zopas verschenen. Op zich staan er weinig verrassingen in, maar het rapport geeft je wel een goed beeld van de adoptie van technologie in ons land. Of, zoals weergegeven in de graffiek hierboven, hoeveel van het gebruik samen loopt. De graffiek toont aan dat meer dan ooit primetime niet enkel een competitief timeslot is tussen televisie zenders maar dat er een pak meer types media op dat moment met elkaar strijden voor aandacht. Het rapport is ook handig om een aantal cijfers met elkaar te vergelijken. Zo zien we dat 38,5% van de respondenten in het bezit is van een smartphone, een cijfer dat al een aantal jaren in opmars is en waar steeds veel aandacht wordt aan besteed. We merken daarbij op dat spelconsoles (voor TV) op 35,9% zit en dus zeer vergelijkbaar is en dus onterecht is dat ze worden genegeerd in de mediamix. Nog opvallend is dat 85,4% van de respondenten nog nooit een tweede scherm applicatie heeft gebruikt. Hetzelfde geldt voor Twitter voor 84,1% en zelfs van Facebook zegt 63,9% van de respondenten dat ze dat nog nooit gebruikt hebben om te interageren met een televisie program noch om informatie over het programma op te zoeken. Dat die cijfers relatief hoog zouden zijn is geen verrassing, maar had je gedacht dat ze zo hoog zouden zijn? Het totaal Digimeter rapport (142 blz) gaat dieper in op verschillende media zoals daar zijn TV, Computer, Tablets, Telephony, Packs, Social Media, Games en Traditional media en is een absolute aanrader om te downloaden om zo een beter inzicht te krijgen in het gebruik van die media bij de Belgen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.