Trendrapport van de InterContinental Hotels Group: de reistrends voor het jaar 2023 - Chinese vakantieliefjes

Vorig artikel Volgend artikel

IHG IHG, of de InterContinental Hotels Group met hotelketens als Holiday Inn en Crowne Plaza, werkte samen met The Futures Company om de trends en tendensen te identificeren in de reissector voor de komende 10 jaar. IHG onderzocht hoe mensen willen reizen in de toekomst, welke reistypes zich zullen onderscheiden tegen 2023 en welke bestemmingen 'hot' zullen zijn over tien jaar. Het resultaat? Een uitgebreid trendrapport dat ons een interessant inzicht geeft en misschien wel onze vakantie in juli-augustus zal 'shapen'. WAARheen reizen we in 2023? chengdu Citytrips naar topbestemmingen als Rome, New York en Parijs blijven populair. Maar tegen 2023 zullen ook zo'n 400 voorlopig onbekende steden in nieuwe markten als China en India 'trending' worden. IHG plant om ook daar hotels te bouwen die dezelfde kwaliteit en service garanderen als hun hotelketens op bekende bestemmingen. Het zullen niet per sé steden als Sjanghai of New Delhi zijn, die als aantrekkelijke trekpleisters horden toeristen mogen verwachten. Voornamelijk zogenaamde secundaire of tertiaire steden, zullen onze voorkeur genieten. Denk maar aan namen als Chengdu, Hainan, Xian of Nanjing in China of Bangalore, Chennai of Hyderabad in India. WIE reist er in 2023? 1. The new global traveller: Chinezen & Indiërs Niet enkel zullen westerlingen massaal naar China en India afzakken, zij zullen ook naar onze kanten afzakken onder invloed van hun groeiende economieën. Chinezen stonden bijvoorbeeld vroeger nog niet bekend om hun verre wereldreizen, maar zullen tegen 2023 net wél onze typische Europese bestemmingen en plaatselijke landmarks willen ontdekken. 2. Jonge 50-plussers: the expansive mid-lifer De snelst groeiende bevolkingsgroep is die van de vijftigplussers. In de toekomst zullen er heel wat mid-lifers zijn die bovendien ook over heel wat kapitaal beschikken. Daar willen ze graag de wereld mee zien, maar op hun eigen manier. Gezonde maar lekkere maaltijden, aangepaste fitness- en sportmogelijkheden en faciliteiten zijn belangrijke elementen in de reisbeleving van deze bevolkingsgroep. In Australië is er nu bijvoorbeeld al de ‘Grey Nomad’-beweging die zo populair is geworden dat oudere toeristen hun huizen inruilen voor superdeluxe caravans, zodat ze het hele jaar door kunnen reizen. 3. All work and no play: the laptop & latte worker Een jonge professional laat tegenwoordig de traditionele werkomgeving achter zich en verkiest om te werken op flexibele uren en op een inspirerende werkplek. De businesstoerist vandaag is net zo: liever een drukke, creatieve en inspirerende omgeving die 24/7 ter beschikking staat dan een saaie hotelkamer of vergaderzaal. Denk in de hotelsector aan hotdesking-area's naast de receptie. Ook een Open Lobby Lounge-concept zoals in de Britse Holiday Inn-hotels is daar een goed voorbeeld van. Dat is een plek waar gasten kunnen eten en drinken, maar ook kunnen werken en connecten. 4. Jouw kinderen + mijn kinderen + onze kinderen: the evolving family Het begrip 'gezin' krijgt een volledig andere invulling dan 20 jaar geleden. Allerlei nieuw samengestelde gezinsvormen worden de norm. Ook het eenpersoonsgezin is in opmars. Zo trouwen vrouwen in Azië steeds later en is 1 op de 5 Thaiwanese vrouwen boven de 35 single. In landen als Brazilië is het bijvoorbeeld gangbaar dat familiegroepen van meer dan 20 personen samen de hele verdieping van een hotel afhuren. Dat wijst dan weer op het feit dat de multi-generationele band sterker wordt. HOE reizen we in 2023? 1. Me, myself & I: the invisible traveller Dit nieuwe fenomeen stelt dat een gast zo weinig mogelijk interageert met het hotelpersoneel. De mogelijkheid om online te boeken en in te checken, maakte die evolutie ondertussen al duidelijk. IHG gelooft er echter in dat het een nieuwe trend zal worden om toeristen advies te geven met een persoonlijke en lokale touch. Bij de grote hotelketens kan je bijvoorbeeld aan de balie terecht voor de plaatselijke toptips & must-sees, zaken die je niet meteen op het internet terugvindt door de overload aan reisinfo. Dit jaar wordt er nog de mobiele check-in ingevoerd, een handige tool om steeds efficiënter op reis te kunnen gaan. 2. Vakantie voor gezelschapdieren: predictive service Dit staat lijnrecht tegenover de invisible traveller. De gast die houdt van een ‘predictive service’, wil een persoonlijke en aangepast aanpak. Een hotelgast wenst in zijn eigen taal en bij naam te worden aangesproken door het hotelpersoneel. service hotel

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies