6 op 10 Belgen in 2012 geconfronteerd met online veiligheidsproblemen

Vorig artikel Volgend artikel

Dat werd ons gemeld door het federale cyber emergency team die recent een onderzoek over internetbeveiliging liet uitvoeren bij 2.000 Belgische internetgebruikers tussen 16 en 70 jaar. Uit de resultaten blijkt dus dat 6 op 10 Belgen afgelopen jaar geconfronteerd is met cybercriminaliteit. Koploper qua problemen waarmee gebruikers geconfronteerd worden is nog steeds het virus of de malware die rechtstreeks schade berokkent aan de computer (25,72%). Maar ook malafide pogingen om geld of informatie te ontvreemden (18,56%), het ongewenst versturen van e-mails vanuit het eigen adres (17,16%) en wachtwoorden die plots niet meer geldig zijn (14,03%) staan hoog op het lijstje. Web_CERT De bezorgdheid over online veiligheid is groot tot zeer groot bij zowat de helft van de internetgebruikers (49,15%). Een derde (34,78%) is eerder neutraal, terwijl 16,07% zegt niet tot helemaal niet bezorgd te zijn. De bezorgdheid is het grootste wanneer we internetbankieren (waarbij 60,75% zich zorgen maakt) en wanneer we online shoppen (46,17%). Niet toevallig twee activiteiten waar rechtstreeks geld aan te pas komt. Ook wanneer er gesurft wordt naar onbekende sites (35,12%) of er persoonsgegevens gevraagd worden (34,73%) is meer dan een derde van de Belgen meteen op zijn hoede. Sociale netwerken maakt een kwart van de Belgen bezorgd, terwijl surfen op een publiek draadloos netwerk slechts 14,98% de wenkbrauwen doet fronsen. Herinner ons ook nog de campagne van Febelfin die ons bewust wilde maken van cybercriminaliteit: De bezorgdheid weerspiegelt zich echter niet meteen in gedrag. Zo wijzigt 40% van de Belgen een wachtwoord enkel in geval van problemen of wanneer ze hun wachtwoord vergeten zijn. 22% wijzigt zijn wachtwoord zelfs nooit. “Cybercriminaliteit wordt ook voor eindgebruikers meer en meer een realiteit. Het gaat niet langer alleen om virussen en malware, maar ook steeds vaker om pogingen om financiële of persoonsgegevens te stelen of accounts te misbruiken”, aldus Christian Van Heurck, coördinator van CERT.be. “Mensen zijn dan wel bezorgd, maar ze schatten de risico’s niet altijd juist in en weten vaak ook niet goed hoe ze zich optimaal moeten beschermen. Daarom werken wij momenteel hard aan een centrale website, waar gewone gebruikers objectieve informatie zullen vinden over internetgevaren en tegelijk tips krijgen om zich beter te beschermen. Uit de resultaten blijkt dat daar nood aan is.”