Facebook kondigt met Graph Search sociaal relevant zoeken aan

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook lanceert Graph Search Op een persconferentie in hun hoofdkwartier in California, heeft Mark Zuckerberg de nieuwe features aangekondigd die Facebook een tweede adem moeten geven. Met Graph Search geeft het haar gebruikers een nieuwe manier om te zoeken in de enorme hoeveelheid foto's, mensen en connecties. Mark Zuckerberg echter, hamert er op dat het 'geen web search' is. Het nieuwe search tool is gebouwd om specifieke content te zoeken, gebaseerd op erg specifieke zoekopdrachten, in tegenstelling tot 'web search' dat op algemene zoektermen een breed resultaat toont. Om antwoord te geven op de zoekopdrachten, wordt er gebruik gemaakt van een serie filters, een beetje zoals een geavanceerd tagging systeem of facetted search functies. Die laten je toe om je resultaten te sorteren op relaties of connecties, interessegebieden en locaties. Facebook steunt daarbij op de enorme hoeveelheid sociale connecties om mensen de juiste resultaten voor te schotelen. Facebook beweert 1 miljard gebruikers te hebben, 240 miljard foto's en 1 biljoen connecties. Sorteren van de resultaten volgt een zeker stramien: mensen die veel interageren worden bovenaan gezet, nadien volgen de gezamelijke vrienden, etc. Op die manier probeert Graph Search relevante resultaten naar boven te halen, en staat het je toe om diep in hun enorme sociale kennisdatabank te graven. Het grote idee erachter is dat mensen relevante, populaire informatie voorgeschoteld krijgen. Door de zoekopdracht uit te breiden, hoopt Facebook dat je steeds nieuwe dingen gaat vinden. Een voorbeeld hiervan: de zoekopdracht 'vrienden die van Star Wars en Harry Potter' houden, kan resulteren in een filmavondje met gelijkgestemden, of je kan op die manier mensen terugvinden die je tegenkwam op een bepaald feest. Facebook komt daarmee, onder andere, in het vaarwater van review sites, zoals Yelp, doordat het zoekopdrachten aankan zoals 'zoek me een Chinees restaurant in Antwerpen', wat resulteert in relevante resultaten van mensen die je in je vriendenkring hebt. Graph wordt hierbij gesteund , onder andere, door Bing, de zoekmachine van Microsoft, waarmee ze een alliantie aangegaan zijn. De Bing-zoekresultaten worden getoond als er geen relevante informatie uit Graph Search komt vanop het Facebook platform zelf.