Google onthult Year In Search 2015

Google onthult Year In Search 2015

Welke zoekopdrachten hielden de Belg dit jaar in de ban

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag onthult Google de trends van 2015: de zoektermen die dit jaar in België het snelst stegen ten opzichte van vorig jaar. Charlie Hebdo, Secret Story 9 en Tour de France voeren de rangschikking aan. Daarnaast vroegen Vlamingen zich dit jaar massaal af wat nurfen is, terwijl Walen meer over Scientology wilden weten.

Wat is... nurfen, de tax shift en de regel van 3?

Als Google kijkt naar wat volgt op ‘Wat is’-zoekopdrachten dan wordt duidelijk dat Vlamingen dit jaar in de ban waren van nurfen, daar zit de populariteit van de serie Bevergem uiteraard voor tussen. Ook de tax shift hield Vlamingen bezig, maar dan in de zin dat niemand goed wist wat die juist inhield. De zoekopdracht ‘Wat is de regel van drie’ maakt de top 3 compleet.

Het proces rond de geloofsgemeenschap Scientology maakte indruk bezuiden de taalgrens, ‘Wat is Scientology’ was voor Walen de hamvraag van het jaar. De zoekopdrachten naar de exacte betekenis van ‘un boldo’ (een boomsoort die gebruikt wordt in de keuken of als thee) en ‘une maryse en cuisine’ (spatel) prijken op plaats 2 en 3.

Hoe werkt…?

2015 draaide voor Vlamingen meer dan ooit rond sociale applicaties. Dat blijkt uit de top 10 lijst van zoekopdrachten die beginnen met de woorden ‘Hoe werkt’. De werking van Instagram, Whatsapp, Tinder, maar vooral de nieuwe Snapchat deden dit jaar meer vragen rijzen dan in 2014. In Wallonië waren de ‘Hoe werkt’-zoekopdrachten technischer met vragen zoals de overstap naar Windows 10 en verbinding maken met een wifi-netwerk.

De trends van 2015, een reis doorheen tragedie, sport en reality tv

De aanslag op Charlie Hebdo maakte dat Belgen meer dan ooit via Google zochten naar informatie over het satirische magazine. Het negende seizoen van de Franse TF1 reality-reeks Secret Story steeg enorm qua populariteit en ook dat vond zijn weerklank in de snelst stijgende zoekopdrachten. Dankzij de passage van de Tour de France door ons land, maakte de wielerronde in 2015 een enorme sprong vooruit.

De snelst stijgende persoonlijkheden in 2015 waren transgender Bruce Jenner, het Franse nieuwsanker Claire Chazal en Eurovisie-kandidaat Loïc Nottet. De laatste voert de lijst aan. Zijn clip voor ‘Rhythm Inside’ kaapte overigens ook de gouden medaille weg voor meest bekeken Belgische YouTube-video in 2015. Als snelst stijgende Belgische persoonlijkheden volgen na Loïc Nottet de zangeres Laura Omloop, op de voet gevolgd door journaliste Danira Boukhriss, bekend van haar sterke prestaties in De Slimste Mens. Maar 2015 was eveneens een jaar van afscheid nemen. De overlijdens van voetbalspeler Junior Malanda, Cabu van Charlie Hebdo en vooral van politicus Steve Stevaert lieten diepe sporen na in ons land.

De snelst stijgende gebeurtenissen van 2015 liggen in lijn met de andere zoekresultaten: het drama rond Charlie Hebdo riep veel vragen op. Met Loic Nottet in de finale van het Eurovisie Songfestival ging het zoekgedrag via Google de hoogte in. De zonsverduistering van maart dit jaar haalt de derde plek.

Bij de blockbusters trekt 50 Shades of Grey aan het langste eind. De film rond Anastasia Steele en Christian Grey laat Jurassic World en Fast & Furious 7 achter zich. Wat betreft tv-series moet K3 zoekt K3 het razend populaire Secret Story 9 voor zich dulden. Nurfen hield ons in de ban, maar de fictiereeks Bevergem komt pas op het vijfde schavot in de categorie snelst stijgende tv-programma’s en series.

Hieronder de Vlaamse lijstjes

“wat is...” versus “hoe werkt...”:

  1. Nurfen
  2. Tax shift
  3. De regel van drie
  4. Halal
  5. Oleocanthal
  6. Zonsverduistering
  7. Cyberpesten
  8. TBC
  9. Geluk
  10. Instagram
  1. Nieuwe snapchat
  2. Tinder
  3. Whatsapp
  4. Instagram
  5. Een selfie stick
  6. Een drone
  7. Kiala verzending
  8. Windows 10
  9. Pinterest
  10. Een duikboot

De snelst stijgende zoekopdrachten in België:

  1. Charlie Hebdo
  2. Secret Story 9
  3. Tour de France 2015
  4. Agario
  5. Netflix
  6. K3 zoekt K3
  7. Pixwords
  8. Eurovision 2015
  9. iPhone 6s
  10. Steve Stevaert

De snelst stijgende overlijdens:

  1. Steve Stevaert
  2. Cabu
  3. Junior Malanda
  4. Christopher Lee
  5. Demis Roussos
  6. Gregory Mertens
  7. Wolinski
  8. Charb
  9. Camille Muffat
  10. Florence Arthaud

Snelst stijgende persoonlijkheden:

  1. Loïc Nottet
  2. Claire Chazal
  3. Bruce Jenner
  4. Mia Khalifa
  5. Laura Omloop
  6. Jamie Dornan
  7. Kylie Jenner
  8. Jeannette Bougrab
  9. Danira Boukhriss
  10. Jeremy Clarkson

Snelst stijgende Belgische persoonlijkheden:

  1. Loïc Nottet
  2. Laura Omloop
  3. Danira Boukhriss
  4. Sam Louwyck
  5. Kevin De Bruyne
  6. Julie van den Steen
  7. Zuhal Demir
  8. Stan Van Samang
  9. Axelle Dauwens
  10. Jan Paternoster

Snelst stijgende gebeurtenissen:

  1. Charlie Hebdo aanval
  2. Eurovision 2015
  3. Eclipse
  4. Andreas Lubitz crash
  5. Paris aanslag
  6. Reuzen Antwerpen
  7. Tunesië aanslag
  8. Staking 22/4
  9. Staking 7/10
  10. Ebola - einde en nieuwe uitbraak

Snelst stijgende films:

  1. 50 Shades of Grey
  2. Jurassic World
  3. Fast & Furious 7
  4. Minions
  5. Mad Max
  6. Birdman
  7. Spectre
  8. Interstellar
  9. The Martian
  10. Magic Mike

Snelst stijgende tv-programma’s en series:

  1. Secret Story 9
  2. K3 zoekt K3
  3. Les Anges 7
  4. Ketnet D5r
  5. Bevergem
  6. Narcos
  7. Better call Saul
  8. Fear the walking dead
  9. Spitsbroeders
  10. Sense
Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies