Veel ouders hebben geen idee hoe om te gaan met cyberpesten

Veel ouders hebben geen idee hoe om te gaan met cyberpesten

7 gouden regels voor online veiligheid

Vorig artikel Volgend artikel

Meer dan de helft (54%) van de ouders heeft geen idee of hun kind slachtoffer is van cyberpesten. Het ontbreekt ze aan voldoende kennis van moderne communicatiemiddelen om de gevaren van internet te signaleren of hun kinderen ertegen te beschermen. Zo blijkt uit een recent onderzoek van beveiligingsexpert ESET gehouden in het Verenigd Koninkrijk.

Onderzoekers vroegen ouders wie ze erop aanspreken als hun kind wordt gepest op internet. Maar liefst 70% zou zich richten op de betreffende website. Daarnaast gaat 45% van de ouders een gesprek aan met de school en 38% neemt contact op met de cyberpestkop zelf.

Op basis van dit onderzoek werden er deze 7 zeven gouden regels voor online veiligheid opgesteld.

1. Geüpdatete antivirus- en beveiligingssoftware is een absolute noodzaak.

2. Zorg voor een actueel besturingssysteem en geüpdatete applicaties.

3. Wees waakzaam en check de internetactiviteiten van kinderen: stel een wachtwoord in en laat kinderen alleen op internet surfen op momenten waarop een ouder zelf regelmatig de vinger aan de pols kan houden. Stel duidelijke regels over het gebruik van de computer.

4. Informeer kinderen over internet en privacy: laat ze nooit persoonlijke gegevens sturen aan vreemden op het web en/of via sociale netwerken.

5. Zet de webcamera standaard uit, of plak hem af. De camera is door criminelen en vreemden eenvoudig te misbruiken. Software die mensen toegang geeft tot de webcam zonder dat je dat weet, is eenvoudig te vinden op internet. Laat kinderen de webcam alleen gebruiken voor communicatie met bekenden en familie.

6. Check de instellingen op de social media-accounts van het kind. Als hij of zij informatie deelt met 'iedereen' of 'vrienden van vrienden', dan is er geen enkele controle over de gegevens die het kind deelt via dat platform.

7. Informatie die je op internet deelt, gaat nooit verloren. Ook als je een bewuste foto of zelfs de gehele app verwijdert, blijft de informatie altijd beschikbaar voor de gehele wereld. Kinderen en ouders moeten daarom leren om twee keer na te denken voor ze besluiten persoonlijke informatie te delen via internet.

Cyberpesten

Cyberpesten op internet is schering en inslag, en vormt een toenemende bedreiging voor vooral kinderen. Het gaat dan om roddel en achterklap, maar ook om intimideren, bedreigen en chanteren via een computer of mobiele telefoon. Vorig jaar sprak de Britse kindertelefoon – ChildLine – met bijna 45.000 kinderen over pesten. De organisatie komt tot de conclusie dat de meerderheid van de jongeren op een bepaald moment te maken krijgt met cyberpesten.

Nederland

"De meest actuele cijfers over cyberpesten in Nederland zijn van 2012. Toen berekende het CBS dat ruim tien procent van de jongeren tussen de vijftien en achttien jaar in Nederland wel eens is gepest op internet," zegt Dave Maasland, Managing Director van ESET. "Maar drie jaar is een lange tijd als het gaat om moderne technologie. De cijfers zouden nu wel eens alarmerend kunnen zijn voor Nederland."

Pesten

Pesten is van alle tijden, maar er is een wezenlijk verschil met pesten anno nu. Kinderen laten het pestgedrag niet achter op het schoolplein, maar nemen dit via de moderne communicatiemiddelen mee naar huis. Snapchat, Facebook of Fling stoppen niet buiten het schoolplein.

Maasland: "ESET biedt ondersteuning voor ouders door technologie en apps helder aan ze uit te leggen. Verder beschikt de software van ESET over ouderlijk-toezichtopties die ervoor zorgen dat kinderen zoveel mogelijk gevrijwaard blijven van cyberpesten. Maar het belangrijkste blijft om met je kind te praten en hem of haar te infomeren over de gevaren. En vertel je kind vooral om niet in te gaan op bedreigingen of chantage. Daarnaast is het belangrijk om dreigmails niet te wissen. Het is bewijsmateriaal. De manier om met cyberpesten om te gaan, hangt af van de cyberpester. Is het een klasgenoot of kind op school, spreek dan de leraar of directeur aan. Is het een vreemde, neem dan contact op met de provider – die kan ervoor zorgen dat de cyberpester geen contact meer kan leggen. Het komt zelden voor dat het benaderen van de cyberpester een goede strategie is, omdat de zaak hierdoor kan escaleren."

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies