Brillen belangrijker dan Boonen!?

Vorig artikel Volgend artikel

Brillen belangrijker dan Boonen!?

Geschatte leestijd:  3 minuten

België’s grootste nieuwssite maakt meer en meer gebruik van Online Video.  Op zich is daar niets verkeerds mee natuurlijk, integendeel.  Via hun partner iWatch kan je nu niet alleen nieuws ‘bekijken’ op je laptop, maar ook van heuse televisie-afleveringen ‘genieten’.  Maar, dergelijke content kost natuurlijk handenvol geld en dat zullen we geweten hebben…  De kosten zijn enorm : de videoproductie, de licentierechten, de belangrijke IT infrastructurele kost maar vooral de  kosten voor de noodzakelijke bandbreedte kunnen ongelooflijk oplopen.

Het ‘bandbreedte kosten’- gegeven is trouwens paradoxaal.  Voor er sprake was van Online Video kon je stellen dat het ‘runnen’ van een website voor 1 bezoeker of voor 1 miljoen bezoekers eigenlijk evenveel kostte.  Hoe meer bezoekers, hoe meer vreugde en de relatieve kost per bezoeker daalde bijgevolg omgekeerd evenredig met de groeiende populariteit van de website.

Vandaag is dat niet meer zo, Online Video vreet bandbreedte en elke extra bezoeker doet de factuur verder stijgen.  En dat tikt flink door. Deze kosten zijn nu de hoofdreden waarom You Tube dit jaar  afstevent op een verlies van  1 miljard dollar.  In ons landje doen trouwens ook al geruchten de ronde dat Garage TV (Telenets versie van You Tube) zelfs zal moeten ophouden te bestaan.  De kosten swingen gewoon de pan uit en ze worden niet gedekt door de inkomsten, nog lang niet. Vergeet trouwens niet dat internetbezoekers nooit (of zogoed als nooit) betalen voor content  op het web.  Onze ‘Generation Y’  is het gigantisch grote gratis aanbod al te snel gewoon geworden.  En dus is er slechts één voor de hand liggende oplossing: reclame inkomsten zoeken.

Op zich ook niet fout als concept, maar de uitvoering,  die loopt helemaal verkeerd.  Want hoe pakken de slimme mediaboys en -girls het aan? Met Pre Rolls !  Die irritante stukjes film, die flauwe commercials die men vòòr de eigenlijke video speelt.  

Onwaarschijnlijk dom en kortzichtig van die mediajongens en -meisjes!   Sta toch eens even stil bij wie je voor je hebt zitten. Een  internetbezoeker die onmiddellijk wil zien wat hij of zij hoopt te zien. Geen enkele vertraging of opgeworpen obstakel wordt ongestraft aanvaard.  

Ik weet waarover ik praat, ik heb het nét zelf meegemaakt.  Ik hoorde zopas over het nieuwe ‘Coke-incident’ van Tom Boonen en wilde meer achtergrond.  Op het televisienieuws wachten is er voor mij niet meer bij, dus snel op HLN.be gaan kijken.  Grote  teksten en titels leiden me direct naar een foto van onze eigenste Held van de Kempen, een stilstaand beeld van een interview met de wielrenner himself !  Hier moet ik zijn,  snel de ’play-knop’ aanklikken en ongeduldig  afwachten tot de video laadt…  De spanning stijgt, ik wil  weten wat Kempens ideale schoonzoon nu weer  is overkomen!  Wat gaat hij zeggen, hoe praat hij zich er deze keer uit?  Wat hij gaat doen als hij niet meer mag fietsen, wat vindt zijn vriendin ervan?  Kortom IK WIL HET WETEN, NU, SNEL!  

Maar wat gebeurt er?  Toms onschuldige blik maakt plaats voor 2 dames in badpak aan een zwembad.  Mijn innerlijke spanning maakt plaats voor totaal onbegrip, hoe kan je het in hemelsnaam in je hoofd halen om dit wereldnieuws van me weg te houden door eerst een commercial te tonen? Wie is die Satan bij de Persgroep?   Is een brillenmerk belangrijker dan dit nieuws?!?  

Maar even ernstig nu.  Wie denken ze hier eigenlijk mee te dienen?  De bezoeker?  De wielrenner?  De adverteerder (Pearl)?  Zichzelf?    

Ben je gek?  Pre Rolls zijn de verpersoonlijking van de onkunde en van het respectloze gedrag van de geschreven pers die wanhopig op zoek is naar nieuwe bronnen van inkomsten. “Iedereen zit op het ‘net’ en iedereen wil Online Video?  Dan zullen we ze eens wat reclame door de strot duwen vòòr we ze gaan laten zien wat ze willen zien!”

Maar geloof me, het zal ze snel zuur opbreken,  de kracht van de consument is immens en andere sites zijn slechts een muisklik verwijderd van HLN.be. Exactly what I did, andere site gezocht zonder Pre Roll en die in m’n favorieten gezet.  Bye Bye HLN.be.

Auteur: Vincent Vandeputte, lid van het You View TV team, de makers van o.a. http://www.LetsCookit.tv

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies