Muziek en geluid kunnen koopgedrag beïnvloeden

Vorig artikel Volgend artikel

Muziek en geluid kunnen koopgedrag beïnvloeden

Muziek in winkels kan een grote invloed hebben op het aankoopgedrag van consumenten. Tenminste, als de muziek goed aansluit op de lifestyles die een bepaald product omringen. Volgens Daniel Levitin, voormalig muziekproducer en thans neurowetenschapper, is het een ongelijke strijd die in het nadeel van de consument beslist wordt.

Levitin is hoofd van het Laboratory for Music Perception, Cognition and Expertise aan de McGill University te Montreal en auteur van `This Is Your Brain on Music`. Volgens Levitin bezit muziek het vermogen om bepaalde emoties op te roepen en chemische processen in de hersenen te stimuleren die affiniteit veroorzaken. Met mensen, maar ook met producten of merken. Het gebied in de hersenen waar muziek verwerkt wordt, regelt namelijk ook de fysieke en psychische responsen op externe stimuli. Volgens wetenschappers verklaart dat de invloed van muziek op gedrag.

Toch zijn gedragsbeïnvloeding door middel van muziek en de impact hiervan op de bottom line van een onderneming moeilijk kwantificeerbaar. En datzelfde geldt voor de wetenschappelijke discipline die zich hiermee bezighoudt. Wat wel als een paal boven water staat, is dat slechte muziek een negatief effect kan hebben op een winkelend publiek.

Maar niet enkel muziek beïnvloedt het koopgedrag van klanten, ook het geluid dat een product maakt is van belang. Daaarom Ook maken fabrikanten van consumentenproducten steeds vaker gebruik van sounddesign om de mening van klanten over producten te beïnvloeden. Zij voegen geluid toe aan apparaten, omdat consumenten het vertrouwenwekkend vinden wanneer een apparaat het juiste geluid maakt.

Volgens psycho-akoesticus Gerhard Thoma letten consumenten bij de aankoop van een auto vooral op het uiterlijk en het geluid dat de auto maakt. Thoma werkt voor BMW, dat al sinds 1991 sounddesign toepast bij het ontwerp van zijn wagens. Ook voor andere productgroepen wordt steeds meer aandacht besteed aan sounddesign, om de consument ook met geluid te beïnvloeden in zijn mening over een product. Elif Özcan doet aan de TU Delft onderzoek naar sounddesign en het effect dat geluiden die producten maken hebben op de menselijke geest.

Özcan hoopt zo een wetenschappelijke basis te leggen voor sounddesign en ontwerpers een handreiking te geven voor verdere ontwikkeling. Özcan stelde ook een bibliotheek samen van industriële geluiden, ontwerpers kunnen die gebruiken bij hun sounddesign. Fabrikanten koppelen geluiden ook aan een merk of product, om zich herkenbaar te maken.

[bron: Financial Times - nrc.next]

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies