Waarom traditionele bedrijven het nooit halen van start-ups

Vorig artikel Volgend artikel

Waarom traditionele bedrijven het nooit halen van start-ups

Hoe komt het een start-up als Google vandaag het grootste mediabedrijf ter wereld is? Waarom niet Time Warner, The New York Times of CNN? Waarom werd Twitter niet geboren vanuit een traditionele telecommaatschappij en kregen de traditionele boekhandels Amazon niet klein? Kortom, hoe komt het dat grote bedrijven hun zaakjes op het internet niet voor mekaar krijgen vooraleer een start-up de sector monopoliseert?

In de negentiger jaren van vorige eeuw schreef Harvard professor Clay Christensen daarover het boek ‘The Innovator's Dilemma'. Kevin Ryan (foto), de voormalige CEO van Doubleclick, dat in 2005 voor 1,1 miljard dollar werd verkocht aan Hellman and Friedman LLC en dat later bij Google zou belanden voor een veelvoud van dat bedrag, weet het antwoord op die vraag.

Hij ziet een combinatie van drie grote hindernissen waarmee de marktleiders in elke sector worstelen om innovatieve start-ups op te richten:

1. Ze willen hun bestaande markt en producten beschermen en nemen dus een defensieve houding aan.

2. Ze slagen er niet in de goede mensen te rekruteren. Ze kunnen geen salarisstructuur creëren waarbij mensen minder verdienen, maar in de winst kunnen delen of aandeelhouder kunnen worden, zonder de rest van het bedrijf tegen de haren in te strijken. De echt goede mensen maken andere keuzes. Die willen gewoon grof geld verdienen.

3. Ze worden in snelheid genomen omdat grote structuren op een tragere manier worden gemanaged, met het vertrek van talent als logisch gevolg.

De grote mediabedrijven, CNN, Time Warner, Bloomberg, de New York Times Co, zijn er dan misschien wel in geslaagd om hun merken op het internet te positioneren, ze zijn er nooit in geslaagd online iets nieuws of innovatiefs te creëren. Enkel start-ups zijn daarin geslaagd.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies