Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

Size does matter

Vorig artikel Volgend artikel

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. LG, producent van X-series, deed onderzoek bij Belgische consumenten naar de rol van de smartphone in ons leven en het belang van de verschillende onderdelen. Het onderzoek wijst uit dat de smartphone niet louter meer dient om altijd bereikbaar te zijn, maar hét toestel om foto’s te nemen en ervaringen te delen. Doorslaggevend bij de aankoop van een smartphone zijn dan ook de kwaliteit van het scherm (91%) én van de camera (77%) voor de Belgen. Bovendien verwacht slechts 57% van de Belgen dat ‘klassiek bellen’ altijd zal blijven bestaan en bevestigt daarmee de evolutie van de smartphone.

size-does-matter

Size & looks do matter; voor elke leeftijd

Belgen maken vandaag meer foto’s en video’s dan ooit tevoren. Bovendien verwacht men deze beelden in de beste kwaliteit te kunnen bekijken en te delen. Dat ruim 72% van de Belgen daarom een smartphone wil die niet te klein is, bevestigt deze stelling eveneens. Belgen willen duidelijk hun ervaringen kunnen delen en dit in de best mogelijke omstandigheden. Jeroen Peeters, Manager Engineering Benelux bij LG Electronics: “Deze resultaten sluiten aan bij een nieuwe levensstijl die we vandaag zien: mensen willen graag altijd en overal geconnecteerd zijn en alle sociale media ter beschikking hebben om ervaringen te delen.”

Ook het design van het toestel is zowel voor vrouwen als voor mannen belangrijk: voor bijna 3 op 4 (73%) moet het design van het toestel hen aanspreken vooraleer ze deze gaan aankopen. Zelfs voor 6 op 10 55+’ers speelt het design een grote rol in hun aankoopproces.

Camera is key-feature van smartphone

Bijna 30% van de Belgen geeft aan dat ze hun smartphone meer gebruiken om foto’s en video’s te delen dan om er mee te bellen: dat 18 tot 34-jarigen geldt dit voor bijna de helft. Meer nog, 1 op 3 Belgen deelt 1 of meerdere keren per week een foto of video met familie en/of vrienden via zijn smartphone. Niet verwonderlijk is dan dat voor de helft van de Belgen een goede camera een absolute must is. Als 55+’ers de smartphone gebruiken om ervaringen te delen met vrienden en/of familie, zal 60% van hen eerder bellen. Daartegenover kiest de leeftijdscategorie 18-34 om foto’s of video’s te delen en zo ervaringen uit te wisselen.

55+’ers

Deze leeftijdsgroep mag dan al niet opgegroeid zijn met een smartphone, ook voor hen is deze meer dan enkel om te telefoneren. Enerzijds staat de schermgrootte voor hen centraal bij het aankoopproces: voor bijna 8 op 10 mag dit niet te klein zijn zoals in het algemeen ook 3 op 4 Belgen van mening zijn. Ook voor 92% van de 55+ Belgen is de kwaliteit van het scherm doorslaggevend bij een aankoop en ook de camera is van belang. Het onderzoek toont dat 55+’ers misschien minder naar de smartphone zullen grijpen maar schuwen het nemen van foto’s zeker niet: 12% geeft zelfs aan selfies te nemen; andere 55+’ers gaan eerder voor foto’s van vakantiebestemmingen of gebruiken hun smartphone tijdens bijvoorbeeld wandelingen/fietstochten als camera (24%) of om leuke kiekjes te maken van hun huisdieren (20%).

Jeroen Peeters, Manager Engineering Benelux bij LG Electronics gaat verder: “Dat de rol van de smartphone erg is veranderd, wisten we al langer. Omdat we vinden dat klanten niet zouden moeten betalen voor eigenschappen die er voor hen niet toe doen, ontwerpen we speciale reeksen. We merkten al lang op dat er een groot middensegment is dat of een goede camera zoekt of op zoek is naar een scherm dat voldoet aan hun eisen. Veel van hen zijn op zoek naar een high-end telefoon maar de focus ligt vooral op één of meerdere features. De LG X-cam en de LG X-screen bieden een fantastische gebruikservaring voor de aspecten die er voor hen net toe doen.”

Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies