Digitale vernieuwing bij De Standaard. Wij spraken met Johan Mortelmans, Digital Manager van De Standaard [interview]

Vorig artikel Volgend artikel

De krant De Standaard lanceerde dit weekend een aantal nieuwigheden op digitaal vlak. Zo zit de website van De Standaard in een nieuw kleedje en werd er ook een nieuwe editie gelanceerd voor de tablet: dS Avond. Wij belden met Johan Mortelmans, Digital Manager De Standaard om wat meer achtergrond te krijgen omtrent deze veranderingen. De Standaard Online De nieuwe site van De Standaard zit er alvast een heel pak frisser uit, maar de belangrijkste aanpassingen lijken echter van meer technische aard te zijn. Zo zou de website sneller & stabieler moeten zijn en is hij ook responsive waardoor die beter leesbaar wordt op de verschillende devices waarop je vandaag op het web kan surfen. Toch is er ook nog steeds http://m.standaard.be voor de smartphone, een aparte mobiele versie van de website dus. Op de vraag aan Johan vanwaar die veranderingen, vertelde hij ons hetvolgende: "De verandering komt voor uit een strategische oefening van De Standaard. De basis hiervan is de vaststelling dat iedereen (media) graag veel wil publiceren maar niet dat iedereen zomaar alles gratis wil gaan weggeven. Ook DS stelde zich die vraag. Moesten we nu de website volledig open zetten met hetzelfde nieuws als in de gedrukte versie, moesten we naar een freemium model gaan waar alles er staat maar je maar aan een gedeelte gratis aankon, .... Uiteindelijk hebben we gekozen voor een duidelijke propositie, www.standaard.be is nu een open nieuwssite met continue berichtgeving die complementair is aan de krant. En met de krant bedoelen we dan de ochtend editie, verkrijgbaar in print of digitaal. Je zal op de nieuwssite echter geen volledige krantenartikels meer kunnen lezen zoals vroeger, het is veel meer complimentair nu. Dat maakt volgens ons ook dat het duidelijker is wat de rol is van de krant en van de nieuwssite, en dat het een nieuwe dynamiek kan geven aan die nieuwssite." Web_DSO dS Avond De klassieke krant blijft het ochtend medium bij uitstek en DSO is de plaats waar je heel de dag door nieuws kan lezen, het nieuwe digitale magazine dS Avond zoekt daartussen ergens plaats te nemen door elke avond om 17u een tablet magazine aan te bieden dat een overzicht geeft van het nieuws van de dag. Dit magazine gebruikt daarbij de mogelijkheden van de tablet, is dus interactief, en wordt door een volledig eigen redactie samengesteld. Web_DSAvond "dS Avond past volledig in dit plaatje" vertelt Johan ons verder. "Er blijkt ook 's avonds een moment te zijn waar mensen vragende partij zijn voor een nieuwsoverzicht en onderzoek wijst ook uit dat ze daarbij niet op zoek zijn naar een zelfde 'pakket' info als ze dat in de ochtend gewoon zijn. Vandaar de lancering van dS Avond, je krijgt hierbij een overzicht van de belangrijkste feiten van de dag, heel visueel ook, met een iets luchtigere insteek. Het tijdstip zet net rond het afsluiten van de (werk)dag bij velen en ook nog voor het klassieke journaal op televisie. De reden dat het een apart team is omdat je geen kwaliteitspublicatie kan maken zonder daar een dedicated team op te zetten, of het nu een krant, magazine of een website is. En net zoals bij de nieuwssite het geval is, zorgt het team ook voor een aparte dynamiek rond de publicatie wat het alleen maar ten goed kan komen." Het is duidelijk dat de nieuwe site en de lancering van dS Avond meer is dan een technische evolutie op het vlak van nieuwsgeving. Deze aanpassingen zijn het gevolg van een grondige analyse en onderzoek bij De Standaard met als resultaat dat de ochtendkrant (print + digitaal), de website (PC + mobiel) en dS Avond een duidelijkere propositie hebben gekregen en dat het op die manier hopelijk voor de lezers van De Standaard ook duidelijker is wat de rol is van elk medium in het verhaal. Of er daarbij vooral naar eigen onderzoek werd gekeken of ook naar collega's uit binnen- en buitenland antwoordde Johan: "We kijken zeker naar wat andere spelers in de markt doen. Iedereen zit inderdaad op dezelfde problematiek maar zit tegelijk ook in een zo totaal andere marksituatie dat de uiteindelijke challenge toch weer anders is. Wij keken bijvoorbeeld naar The New York Times maar zij kunnen bijvoorbeeld internationaal gaan met digitale kanalen waardoor ze veel breder kunnen gaan en mensen kunnen aanspreken die nooit de gedrukte versie zouden of zelfs kunnen kopen. Om maar 1 voorbeeld op te noemen." En dS Avond is dus ook veeleer een resultaat van eigen onderzoek dan dat het overgenomen werd van andere kranten. Bij de aankondiging ervan konden we het volgende lezen:

"Kranten in Vlaanderen hielden  zich tot nu toe bij de ochtend. Informatie 's avonds was voorbehouden aan de journaals op radio en televisie. De Standaard is de eerste krant die ook 's avonds met een editie komt. Toch is dS Avond geen echte krant. dS Avond is speciaal ontworpen voor de tablet en pc en maakt gebruik van de superieure mogelijkheden van die toestellen. Teksten, foto's en infografieken zijn aanklikbaar zodat de lezer zich een eigen weg kan zoeken door de informatie, het beeld is van superieure kwaliteit, en waar mogelijk zijn video's geïntegreerd. Zelfs het kruiswoordraadsel is interactief." 
Ik kon dS Avond alvast reeds een paar dagen proberen en vond het best wel een frisse insteek. Ik denk dan ook dat ik tot 21/5 (vanaf vandaag kan iedereen dS Avond tot dan gratis proberen) zeker ga blijven lezen, of ik er nu een abonnement op De Standaard voor ga nemen dat betwijfel ik echter. Al heeft dat dan weer meer te maken met het feit dat ik steeds op kantoor de krant kan lezen. Enige feedback misschien naar dS Avond zelf, het interactieve element voelt nu nog net iets te geforceerd aan - interactie om de interactie - dus dat blijft nog wat zoeken denk ik, maar verder vind ik het dus een heel aardig initiatief.

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies