Algemeen02.09.2008

1 op 4 Belgen geeft gsm-nummer aan adverteerders


1 op 4 Belgen geeft gsm-nummer aan adverteerders

1
op 4 Belgen is bereid zijn gsm-nummer in handen van adverteerders te
geven. Dat blijkt uit een enquête van MediaEdge bij 1.000 landgenoten,
waarover de krant De Tijd bericht. Opvallend is het hoge percentage
jongeren (15 tot 24-jarigen) dat er geen graten in ziet wanneer hun
nummer voor reclamedoeleinden wordt gebruikt (35,5%). In totaal staan
1,64 miljoen Belgen open voor de aanbieding, waarbij het wel opvalt dat
Franstaligen hun nummer makkelijker zullen geven dan Nederlandstaligen.
12% van de respondenten geeft aan banktransacties via gsm te willen
verrichten. Uiteindelijk is slechts 7% van de Belgen bereid zijn nummer
vrij te geven om pure reclame te ontvangen.

Volgens Thierry Brynaert van MediaEdge moet deze studie bewijzen dat
het potentieel van gsmreclame wel degelijk bestaat en dat advertenties
per gsm net als webreclame een neiuw segment voor de reclamesector
kunnen worden. Wereldwijd is dit segment dit jaar 414 miljoen euro
waard. In België staat mobiele marketing nog in zijn kinderschoenen