34% van de Belgische ondernemingen wint klanten via social media

Vorig artikel Volgend artikel

34% van de Belgische ondernemingen wint klanten via social media

Uit een recent wereldwijd onderzoek van Regus bij meer dan 17.000 managers en bedrijfseigenaren in 80 landen, blijkt dat steeds meer ondernemingen social media, blogs, microblogs en internetfora gaan gebruiken om nieuwe klanten binnen te halen. In 2010 wist 27% van de Belgische ondernemingen nieuwe klanten te winnen via zakelijke sociale netwerken. Een jaar later is dit percentage gestegen tot 34%. Verder blijkt uit het onderzoek dat wereldwijd meer ondernemingen social media gebruiken om contacten te onderhouden met bestaande klanten en hen te informeren (52%)

Enkele belangrijke conclusies:

  • Wereldwijd is er een toename van 7% in het aantal ondernemingen dat nieuwe klanten binnenhaalt via social media.
  • 44% van de Belgische ondernemingen moedigen hun werknemers aan om lid te worden van social media zoals LinkedIn. Wereldwijd is dit 53%.
  • 39% van de wereldwijde ondernemingen en 29% van de Belgische ondernemingen besteden tot 20% van hun marketingbudget aan social media-activiteiten.

Geen succes zonder nieuwe media

Sociale netwerken ontwikkelden zich tot een onmisbaar medium. Het overgrote deel van de ondernemingen in België (75%) en wereldwijd (74%) beaamt dat marketingstrategieën niet kunnen slagen zonder daarbij social media in te zetten. Toch benadrukken Belgische (63%) en internationale ondernemingen (61%) ook dat er een evenwicht tussen de verschillende mediakanalen nodig is. Hiermee bevestigen zij dat marketingcampagnes volgens hen niet werken zonder een combinatie van traditionele en nieuwe media.

Olivier De Lavalette (Regional Director, Regus)

De crisis heeft ervoor gezorgd dat ondernemingen kritischer zijn gaan kijken naar de traditionele manier van werken. Van supply chain management, ‘leanere’ werkmethoden en cloud computing tot intensiever gebruik van videoconferenties en het inzetten van nieuwe marketingtools. Vooral in België, waar volgens Vanguard Leadership 71% van de ondernemingen aanwezig zijn op social media, maken steeds meer ondernemingen gebruik van dit kanaal om de loyaliteit van bestaande klanten te verhogen en nieuwe klanten te winnen.

Het volledige onderzoeksrapport kan je via deze link downloaden

Country%20Highlights

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies