40% van de Belgische werknemers heeft toegang tot sociale media op het werk

Vorig artikel Volgend artikel

40% van de Belgische werknemers heeft toegang tot sociale media op het werk

Uit een recent onderzoek van Insites Consulting blijkt dat de meerderheid van de Belgische werknemers geen of beperkte toegang heeft tot sociale netwerksites zoals Facebook en Twitter op de werkvloer. Daarmee zijn Belgische werkgevers strenger dan het Europese gemiddelde. Uit de studie blijkt dat binnen Europa zowat de helft van de medewerkers volledige toegang tot sociale netwerken heeft.

Prof. Steven Van Belleghem (Managing Partner): "Ik begrijp uiteraard waarom bepaalde werkgevers hun medewerkers geen toegang geven tot sociale netwerksites. Het wordt echter steeds moeilijker om mensen tegen te houden. Smartphones laten medewerkers toe om overal naar bepaalde sites te surfen. In plaats van het verbieden, doen bedrijven er beter aan hun medewerkers te begeleiden en op te leiden in deze materie."

65% is trots op zijn job, slechts 13% praat erover

Er zijn heel wat opportuniteiten voor werkgevers. 65% van de Belgische werknemers is heel trots op zijn job. Maar slechts 13% praat op online fora over hun job, terwijl 28% dat graag zou doen. De mensen die graag zouden praten maar het niet doen, krijgen vaak geen toestemming of weten niet hoe.

De groep trotse, positieve medewerkers die informatie over zijn bedrijf wil delen, maar het niet mag of niet kan, is een grote opportuniteit voor bedrijven. De conversatie van medewerkers managen, is even belangrijk als de conversaties van klanten te managen. Op dit moment laten de meeste bedrijven dit liggen.De studie toont trouwens aan dat slechts 8% reeds een opleiding kreeg omtrent het gebruik van sociale media op het werk.

Twitter het buitenbeentje

Uit de studie blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerksites. 80% van de Belgen kent Twitter, maar slechts 7% maakt er gebruik van. De intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is echter groot: 19% van de niet gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan.

Twitter is een bijzonder sociaal netwerk: de gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is. Het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook.

 

39% van de Belgische sociale netwerkers volgt een merk

4 op de 10 Belgen met een profiel op een sociale netwerksite volgt minstens één merk. Vier sectoren zijn daarbij heel populair: media, mode, voeding en winkelketens. Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bv. reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. 46% van de social netwerkers verwacht extra promoties van het merk op sociale media, 43% wil aankondigingen van events ontvangen en 35% kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.

Consument wil deel uit maken van management van bedrijf

Sommige consumenten zijn vragende partij om betrokken te worden bij het beleid van hun favoriete merken. 30% van de Belgische sociale netwerkgebruikers vindt dat bedrijven hun ideeën zouden moeten delen met consumenten. 23% zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk.

Prof Steven Van  Belleghem: "Consumenten hebben met sommige merken een heel sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf. Deze cijfers tonen dat sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos."

Kernconclusies

    •    Meerderheid medewerkers heeft geen of beperkte toegang tot sociale netwerksites zoals Facebook en Twitter
    •    Meerderheid medewerkers is trots op hun job, maar mag er niet over praten op online fora
    •    Heel wat medewerkers zouden graag hun bedrijf helpen, maar worden daarin niet begeleid

Over het onderzoek:

•      Meer dan 9000 respondenten
•      35 landen (Europa, Zuid & Noord Amerika, Azië en Oceanië)
•      Sample representatief voor de internetpopulatie van alle deelnemende landen
•      Onderzoek uitgevoerd door InSites Consulting

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies