77% van de Belgische huishoudens beschikt over internettoegang

Vorig artikel Volgend artikel

77% van de Belgische huishoudens beschikt over internettoegang

De Federale Overheidsdienst Economie publiceerde vrijdag de resultaten van een enquete onder 6.000 Belgen, waaruit blijkt dat zo'n 77 procent van de Belgische huishoudens over internettoegang beschikt. Terwijl 76% van de Fransen en 83% van de Duitsers toegang heeft, bedraagt dit percentage voor Nederland maar liefst 94 procent, de Europese koploper.

24

Breedband internet alomtegenwoordig


Zij die internet hebben, beschikken vaak over breedbandinternet en surfen minstens één keer per week. Bijna 80% surft dagelijks en 45% heeft de laatste drie maanden mobiel gesurft, waarbij 21% een smartphone hiervoor gebruikte. In België wordt internet door 88% van de gebruikers benut om informatie te zoeken, 67% gebruikt het voor internetbankieren en 31% bestelt wel eens goederen of diensten via internet. Het overgrote deel van de internetgebruikers (95%) gebruikt het internet om te communiceren. Opvallend is dat het in 91% van de gevallen alleen om het versturen en/of ontvangen van e-mails gaat. Deelname aan sociale netwerken doet nog niet de helft van de Belgische internetgebruikers.

Schermafbeelding%202012-02-27%20om%2000.01.50

Schermafbeelding%202012-02-27%20om%2000.02.00

Vast en mobiel internet worden intens gebruikt: de overgrote meerderheid surft dagelijks (grafiek 3). Voor België gaat het om 79% van de personen die in de laatste drie maanden het internet gebruikten. 16% surft niet dagelijks maar minstens een keer per week. Slechts een absolute minderheid is minder vaak online dan 1 keer per week. Tot 87% van de gebruikers tussen 16 en 24 jaar surft dagelijks (grafiek 4). Slechts 1% van die jonge gebruikers is minder dan 1 keer per week online. 

Mobiel internet

Dankzij het stijgend gebruik van smartphones en tablet computers via 2G en 3G netwerken krijgt mobiel internet stilaan steeds meer vorm. Zo zijn de meeste gebruikers tussen de 16 en de 24 jaar oud. Ze gebruiken vooral openbare, gratis wifi‐netwerken. 

Schermafbeelding%202012-02-27%20om%2000.02.29

95% gebruikt internet om op te communiceren

Ook informatie zoeken (in de breedste zin van het woord), internetbankieren en goederen of diensten aankopen op internet zijn populaire bezigheden (grafiek 6). Naast e‐mails hebben ook sociale netwerken hun plaats veroverd als communicatiemedium. Bijna de helft van de gebruikers is erop actief (grafiek 7). Hoewel zowat alle generaties e‐mailen, zijn er bij sociale netwerken en chatten grote generatieverschillen. Telefoon‐  en/of videogesprekken op internet hebben meer succes bij oudere internetgebruikers dan sociale netwerken, al blijven de jongere generaties er het meest aan verslingerd (grafiek 8).  

Schermafbeelding%202012-02-27%20om%2000.07.15

Schermafbeelding%202012-02-27%20om%2000.07.20

Schermafbeelding%202012-02-27%20om%2000.07.32

Schermafbeelding%202012-02-27%20om%2000.07.44


Verschil in leeftijdsgroepen niet altijd even groot

Dat is onder meer het geval voor communicatie via internet (en e‐mail in het bijzonder), maar ook voor het zoeken van informatie en zelfs voor online bankieren. De oudere leeftijdsgroepen doen echter minder aankopen via internet. Bij de leeftijdsgroepen jonger dan 45 heeft ongeveer 40% van de internetgebruikers in de laatste drie maanden iets online gekocht. Bij oudere respondenten liggen die percentages een stuk lager: 33% voor de 45‐ tot 54‐jarigen, 20% voor de 55‐ tot 64‐jarigen en slechts 9% voor de 65‐plussers. 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies